Рекламата превзема и Космоса

След десетилетия на въоръжена надпревара в Космоса последният е на път да се превърне в терен за състезание на креативните маркетингови специалисти на водещи компании. Това стана възможно, след като руската национална космическа агенция "Роскосмос" натовари туристическата компания "Евита" с ексклузивните права да разпространява реклама в открития Космос и на обекти на Земята, писа руската преса. Срещу 200 000 долара всяка компания ще може както да изпише своето лого на ракетата-носител или на скафандрите на космонавтите, така и да изпрати рекламни материали на Международната космическа станция (МКС). Цената за заснемане на рекламен клип в открития Космос е определена на 5 млн. долара.
Туристическата компания "Евита" досега се занимаваше основно с организирането на обиколки из космодрума "Байконур". Сега компанията става монополен подизпълнителен на "Роскосмос" при осигуряването на рекламни приходи. Според разчетите на компанията ексклузивните права за реклама по време на един цял полет в Космоса ще струват около 10 млн. долара. Ако рекламната кампания предвижда разходки извън кораба, цената ще е 0.8 - 5 млн. долара. Между 300 хил. и 2 млн. долара струва наемането на космонавти за актьори в клипове.
Маркетингови специалисти отбелязват, че появата на рекламата в Космоса е изгодно не само от търговска гледна точка, но пазарът може да бъде раздвижен сериозно, ако се използва идеята разположените на стационарна орбита сателити също да бъдат използвани за целта. През 2004 г. конструкторът на аерокосмическа техника Александър Лавренов патентова идеята за използването на сателитите за нуждите на маркетинга и рекламата. Той предлага изведените на стационарна орбита комуникационни съоръжения да бъдат използвани за нуждите на рекламата. Те ще направят възможно рекламните слогани и послания да бъдат виждани от многомилионна аудитория на няколко континента едновременно само с вдигане на очи към нощното небе.
В наши дни няма принципни проблеми за създаването и пускането в околоземна орбита на апарати, които могат да се наблюдават с невъоръжено око от Земята. За да се виждат безпроблемно на фона на тъмното небе, ще помагат отражатели на слънчевата светлина. Апаратите ще се контролират от Земята за изписването на рекламни послания.
Маркетингови специалисти отбелязват, че Космосът може да стане привлекателен и за производителите на храни. "Изстрелването на космическа ракета винаги е свързано с положителни емоции. Реклама на корпуса или на Международната космическа станция може да донесе добри резултати за рекламодателите", отбелязва консултантът на "Евита" Димитрий Алексиев. Генералният директор на маркетинговата компания Qualitative Quest Александър Макаров отбелязва, че рекламираната марка допълнително ще бъде натоварена с асоциации за високотехнологичен и ефективен продукт. На противното мнение е Александър Соколоверов от "Ролтън". Според него рекламирането на продукт на Международната космическа станция е работа за безделници.
"Роскосмос" не за пръв път се обръща към рекламата като начин за набиране на приходи. Компанията вече има договор със "Спейс адвенчърс" за извършване на маркетинг и реклама на космическия туризъм. По тази програма наскоро летя първата космическа туристка, американката от ирански произход Ануше Ансари.
През 1992 г. логото на тютюневата компания "Уест" (WEST) беше изписано на ракетата носител "Протон-К". Акцията донесе печалба на тогавашния "Главкоскос" 70 хил. долара. През 1996 г. на станцията "Мир" беше доставен макет на кеновете на "Пепси кола", висок 1.2 м. На него беше изписано "Пепси - твоето време". Космонавтите Юрий Онуфриенко и Юрий Усачев тогава излязоха и в открития Космос със слогана. Те се снимаха с него и на фона на Земята. За това РКК "Енергия" получи 600 000 долара.
През 1998 г. компанията "Сони" поръча на рекламната агенция АРМИ да изготви оферта за снимки на станцията "Мир". Изчисленията показали, че те биха стрували около 360-390 хил. долара, което накарало ръководството на "Сони" да предпочете павилионните снимки.
Руският командир на екипажа на "Съюз" Михаил Тюрин пък снима реклама за канадски производител на стикове за голф, в която изпраща топка за голф в открития Космос. По този начин беше отбелязан и 400-ият старт на космически апарат от площадката в Байконур, построена през 1956 г.
Все повече маркетингови специалисти отбелязват, че рекламирането в открития Космос е много подходящ способ за кардинална промяна на имиджа на известни търговски продукти. Един от най-успешните примери в това отношение се смята цигарената марка "Марлборо". Първоначално продуктът е насочен към жените. Вдъхновение за бренда е почерпено от английския аналог на Казанова - херцог Марлборо. Радикалният ребрендинг е проведен в средата на ХХ в. Тогава се налага познатото и днес червено-бяло оформление на кутията.
През 1955 г. Лео Барнет налага и образа на каубоя Марлборо Мен вместо на аристократа. Това довежда до невиждан успех на марката. По време на "женския период" на "Марлборо" продажбите са около 0.1%. След намесата на Лео Барнет марката става №1, заемайки 35-40% от американския пазар и около 8% в света. Обновяването на посланията продължава да се развива, за да се достигне до слогана "Елате в страната на Марлборо" на фона на каньони, препускащи мустанги и буйни реки.
През 1971 г. компанията "Блу рибън спортс" (Blue Ribbon Sports) решава да промени радикално своя имидж и послания. Резултатът - в края на същата година на пазара се появява компания, кръстена в чест на гръцката богиня на победата Nike.
Създадената през 1958 г. компания "Голдстар" (Goldstar) реши през 1995 г. да се преименува на "Ел Джи електроникс" (LG Electronics). Решението е продиктувано от желанието на фирмата, позната сред купувачите като предлагаща евтина електроника, да навлезе и в по-висок клас техника.
Заради инфлацията Русия вдигна с повече от 1.5 милиона долара цената, която трябва да платят туристите, желаещи да направят космическа разходка, съобщи неотдавна говорителят на руската космическа агенция "Роскосмос" Игор Панарин. "Преди цената на полета беше около 20 млн. долара, а сега ще струва най-малко 21.6 млн. долара", отбеляза Панарин. Според говорителя на агенцията бюджетът за финансирането на руската космическа програма през 2007 г. ще бъде най-малко 1 млрд. долара, като "Роскосмос" се надява да получи голяма част от необходимите средства от изстрелването на спътници с търговска цел и от космически туризъм и реклама.