Младите хора са най-активните ИТ потребители

Повече от половината от посетителите на най-голямото изложение за информационни техологии в България - "БАИТ експо", са на възраст до 24 г., показаха междинните данни от проучването на MBMD, представени от изпълнителния директор на агенцията Мирослава Янова. Проучването е направено по поръчка на Българската асоциация за информационни технологии (БАИТ), организатор на изложението. "Мъжете са иновативният елемент в домакинствата и обикновено те вземат решение каква техника да се купи за вкъщи", коментира Янова високия процент на мъжете (76%), посетили високотехнологичното изложение. Близо половината от гостите на експото са студенти и ученици, а останалата половина - мениджъри на компании, работодатели, служители.
За голямата част от посетителите експото е място, където може да се намери нова и полезна информация за продукти и услуги, както и да се осъществят бизнес контакти и предварително уговорени срещи. За други главна цел е покупката, като интересите са разпосочни - от хардуер до интернет услуги.
"Едва ли някой продава нещо на щанда си, освен ако посетител не настоява много да купи", смята управителят на дистрибутора на консумативи "Фрекълз" Петър Стефанов. Той допълва, че на изложението обикновено не се правят сделки, а се осъществяват контакти. Обичайна картина е отсъствието на местните предствителства на големите компании, чийто бизнес не се решава на нивото на едно изложение. За разлика от друга година липсват и големи дистрибуторски компании като "Солитрон", "Мост компютри", "Поликомп". Затова пък с голям щанд присъства японският производител на офистехника Brother, генерален спонсор на "БАИТ експо".
Силната конкуренция в ИТ сектора, където има много играчи на малък пазар, обаче се усеща и в изложбените зали. "Конкуренцията в българския ИТ бранш е много по-силна, отколкото в която и да било съседна страна. Такава няма да видите нито в Гърция, нито в Румъния, нито в Турция", обяснява Стефанов и допълва,че дори хай-тек изложенията им са далече зад българското. И тъй като за голям процент от компаниите държавата е най-големият клиент дори и на изложението, стане ли дума за проблемите на сектора, на първо място отново излизат обществените поръчки.
За втора година на колективен щанд се представиха училища, университети и фирми, които разработват продукти за образованието. Тази година броят им беше три пъти по-голям и сред тях бяха 12 професионални гимназии и средни училища от София и страната. Показани бяха мултимедийни учебни програми по физика, химия, билогия, английски език и дори за ранна училищна възраст.