Христо Колев: Държавата все още догонва частната инициатива в туризма

Христо Колев: Държавата все още догонва частната инициатива в туризма

Христо Колев
Христо Колев
Христо Колев е бил началник в отделите "Мероприятия" и "Маркетинг" в Слънчев бряг, представител на Комитета по туризъм в Германия шест години, заместник генерален директор на Слънчев бряг. През 1994 г. създава "Елиттур" ООД заедно със Светла Панайотова и Боян Бъчваров. Фирмата е генерален агент за България на туроператорите "Некерман" и "Томас Кук".
Наскоро "Елиттур" получи поредната си награда - туроператор на 2006 г. и приз за цялостна туристическа дейност, връчена от Българската асоциация на туристическите агенции (БАТА).
Г-н Колев, каква е равносметката от изминалия летен туристически сезон?
- Въпреки страховете и негативните прогнози на някои хора ние отчетохме още един успешен туристически сезон. Освен водещия пазар Германия, където ръстът е 10%, от 2000 г. насам бързо се развива пазарът в Холандия - 43% ръст в сравнение с миналата година, Франция - 9% ръст, Белгия и др. С изграждането на новите хотели по Черноморието бързо се увеличи базата и в нея влязоха големите британски туроператори. При английските туристи "Томас Кук" отчита 8% ръст. За втора поредна година "Елиттур" посреща датски туристи по българското Черноморие и ръстът в сравнение с 2005 г. при тях е 269%. Отчитаме също така и успешното завръщане на туристи от бившите социалистически страни - конкретно на туристи от европейските държави Унгария (265% ръст), Полша (270%) и Словения (79%). Нашата фирма е обслужила общо 209 284 туристи, броят на реализираните туродни е близо 2.5 млн. Оборотът от хотелските услуги е 60 млн. евро, а от допълнителните услуги - трансфери по посрещането и изпращането на туристите, екскурзии и културно-исторически опознавателни маршрути - 6.5 млн. евро. Данните са от цялото Черноморие. Към тях се прибавят обслужените 983 броя полети от летище Варна и 1178 броя полети от летището в Бургас.
Как вървят предварителните записвания за предстоящия сезон?
- България е с положителен ръст на записванията от 1 ноември, когато се пуснаха проспектите за следващото лято. Само за първите 20 дни бяха записани 24 хил. души при планирани 200 хил. за цялата година. Около 12% е ръстът в сравнение със същия период на миналата година. Така че прогнозите и за следващия летен туристически сезон са оптимистични, независимо че в момента Испания е най-записваната дестинация.
Очаквате ли някакви изненади и откъде?
- Най-непредсказуеми са германците. От 1 ноември 2007 г. при тях ДДС на услугите скача с 3% - от 16 на 19%, и се очаква известна реакция. Каква ще е тя ще се разбере до средата на януари 2007 г., когато ще е ясна и цялата картина за следващия туристически сезон.
Следващият сезон е и първият, в който страната ни ще бъде пълноправен член на Европейския съюз. Според вас как ще се отрази това на туристическия поток?
- Това вече се отрази. Завишението е точно от държавите от ЕС - Франция, Холандия, Белгия, където задграничните паспорти са много и скъпи и ние бяхме една от страните, които допускаха туристите от тези държави само с такива паспорти. Сега вече пътуването ще става само с лични карти, тези пазари ще се отворят и съвсем естествено ние очакваме ръст именно оттам.
Строителството в Слънчев бряг и около него продължава. Как се променя комплексът, а с него и качеството на туристическия продукт?
- Слънчев бряг не е вече курорт за социално слаби и пенсионери. Освен качеството на базата и на предлагания туристически продукт се променя и качеството на туристите, идващи тук. Смятам, че Слънчев бряг ще изпревари в това отношение дори Златни пясъци, където голяма част от базата не е реновирана.
Базата в Слънчев бряг-изток е почти изградена. След завършването на последния хотел, който се изгражда на мястото на старото лятно кино, в централната част на комплекса няма да има друго ново строителство.
От 2003 г. насам в "Томас Кук" няма рекламации заради незавършено строителство по българското Черноморие. Проблем за нас остават кратките и тесни алеи в комплексите, които ограничават достъпа на автобуси до хотелите.
Добра новина е, че успоредно с непрекъснато нарастващия брой туристи се увеличават и наградите за качество на българския туристически продукт. През октомври във Франкфурт, когато се представяха новите проспекти за сезон 2007 г., четири български хотела получиха пет престижни награди. Те са присъдени в резултат от анкети на туристи. Това са клуб-хотел "Бор" в Слънчев бряг - награда на "Холидей Чек", Швейцария, за класиране в първите 99 хотела от общо 62 хил. и трета поредна награда "Примо" за класиране в топ 100 на "Томас Кук".
Хотел "Ривиера бийч" в Златни пясъци за втора поредна година е с награда "Примо" за топ 10 на "Томас Кук". Тези награди на хотела са предхождани от още три награди "Примо" за класиране в първите 100.
"Марина роял палас" в Дюни и "Иберостар Съни бийч" в Слънчев бряг за втора поредна година са в топ 100 на най-добрите.
Ще променят ли наградите цените на предлаганите услуги?
- По отношение на цените на услугите, които се предлагат на място, не очакваме завишение.
Държавата обаче трябва по-категорично да определи услугите в хотелиерския бизнес, на които определи 7% ДДС. В договорите изрично трябва да се разделя ДДС на хотелиерската услуга. Как обаче да се раздели тази услуга? Това не е възможно. Полупансионът включва нощувка и храна, ол инклузив - целодневно изхранване. Трябва да се уточни кое точно се отнася към хотелиерски услуги. И как това ще се регулира и контролира от държавата.
Какво още трябва да бъде направено, за да няма подводни камъни през следващия туристически сезон?
- Българският туризъм определено направи огромна крачка напред. Ако има грешки, те са при раздържавяването и безразборното строителство в последните години, което се отрази най-много на инфраструктурата. Не останаха зелени площи, градини, дървета, тротоари и улици. Алеите са прекалено тесни, липсват паркинги. Плажовете също са презастроени, концесионерите вдигат цените, а хората идват все още основно заради морето и пясъка. Инфраструктурата не отговаря на темповете, с които се строи хотелската база. Голяма грешка беше забавянето на концесионирането на двете летища в Бургас и Варна. Предстои ни среща с новия концесионер "Фрапорт", от който ще поискаме разширение на терминалите, особено за пристигащи пътници. Трябва освен това да се увеличат гишетата за обработка на пътници и багажи. В решаването на останалите проблеми - пътища, пречиствателни станции, ВиК и електрозахранване, трябва да се намесят много решително общините и държавата. С пуска на магистралата пътят от летището в Сарафово до Слънчев бряг ще се натовари още повече и още тази зима този път трябва да се разшири.
Над всичко стои необходимостта от национална стратегия за развитие на туризма като приоритетен отрасъл, за която държавата да създаде необходимата организация, а условие, без което не може, е силната национална реклама. Факт е, че държавата все още догонва частната инициатива и не е в състояние да отговори на нуждите й.