Тадао Хаяши: Ще продължим да наемаме българи
Тадао Хаяши е президент на "Таийо Нипон Кисен къмпани" (Taiyo Nippon Kisen Co Ltd. - TNKC) от 2002 г. - една от най-големите компании за менажиране на кораби в Япония. Тя е дъщерна структура на K-line, която е в топ 10 на корабопритежателите в света. От няколко години дъщерната структура на TNKC - "Старгейт маритайм", набира офицери за работа на корабите на компанията. До момента техният брой надвишава 200. Наскоро компанията обяви, че има дългосрочен интерес за наемането на българи за офисите си по света.
Г-н Хаяши, с какво точно се занимава "Таийо Нипон Кисен къмпани"?
- Това е компания, която менажира кораби. Ние сме една от двете дъщерни компании на K-line (Kawasaki Kisen Kaisha), която е сред най-големите корабопритежатели в света. Другата е K-line Ships Management. В момента K-line оперира 400 кораба от всякакъв тип - танкери, бълкери, газкеъри, каркеъри, контенейровози, а обемът на продажбите за миналата година е 8.17 млрд. долара. Корабите, които K-line притежава, са разделени по типове, като "Таийо Нипон Кисен къмпани" менажира основно автомобиловози и бълкери (за насипни товари).
В корабния мениджмънт корабособственикът - в случая K-line, е този, който се занимава с търговската експлоатация и осигуряването на товари, докато "Таийо Нипон Кисен къмпани" се грижи тези кораби да могат да превозят договорените товари, като осигурява екипажите, снабдяването, поддръжката, контролира бюджета, осигурява безопасността и сигурността на кораба и екипажа и т.н. Отношенията между K-line и "Таийо Нипон Кисен къмпани" се регулират на базата на договор, като "Таийо Нипон Кисен къмпани" менажира 100 кораба. Годишно превозваме над 2 млн. коли от Япония до страните в Европа и Америка. Набирането на екипажи се извършва от "Старгейт маритайм", която е дъщерна на "Таийо Нипон Кисен къмпани" и също е част от групата на K-line. Чрез българския клон на "Старгейт маритайм" се наемат български офицери. До момента те са 216 (вкл. кадети и практиканти), а корабите, на които работят, са 22. Задачата на "Старгейт маритайм" е много важна, защото моряците се задържат трудно.
На какво се дължи това?
- В последните няколко години морският бизнес преживява бум, който е иницииран от Китай. Всички корабособственици искат да имат повече кораби и да превозват повече товари, което е нормално. Така броят на корабите се увеличава, но докато един кораб се строи за 6 до 12 месеца, един добър моряк, и особено капитан, се изгражда за 10 години. Получава се огромен дисбаланс и липса на хора с опит и това е световна тенденция.
Каква част от корабите, които менажирате, са собственост на вашата компания?
- Общо 16 от 100-те, които оперираме. Превозваме товари на "Тойота", Хонда", "Фолксваген", "Дженерал моторс", "Митал груп" и много др.
Какви качества трябва да притежава човек, за да бъде служител на "Таийо Нипон Кисен къмпани"?
- Добре е да притежава мотивация, лоялност и дух, който да съдейства за тийм билдинг и стремеж към развитие.
Какво е характерно за подбора на служителите ви?
- Първо се прави писмен тест, включващ английски, даден национален език и математика. На база на този комплексен тест се отсяват кандидатите, с които после отговорникът по човешки ресурси провежда първото интервю. То има за цел да се разбере какъв е характерът на конкретния човек. Интервюто се записва, резултатите се анализират и се предават на по-горно ниво, където кандидатът се интервюира повторно. След това резултатите се обработват отново и накрая се провежда последното интервю - вече на ниво мениджмънт. В зависимост от позицията, за която се кандидатства, топ мениджмънтът прави окончателния избор кой кандидат да бъде назначен. Цялата работа при нас е свързана с работата в екип.
Каква част от служителите ви са българи и какви длъжности заемат?
- В момента, както казах, българите са над 200 души, като това включва и броя на кадетите и практикантите. От 2005 г. започнахме тази практикантска програма, което означава, че се осигурява практика на все още незавършили обучението си младежи.
Защо се насочихте към наемането на българи?
- Първите българи наехме през 1997 г. Установихме, че те работят добре, имат добри познания, защото като цяло качеството на българските моряци е добро, и продължихме с наемането. Преди години в Япония имаше над 80 хил. моряци, а днес техният брой е около 2 хил. души. Тази разлика плюс увеличения брой на корабите трябваше да се компенсира по някакъв начин и затова се насочихме към набирането на моряци от други страни като България.
Интересът ви дълготраен ли е?
- Да. Вашите офицери имат и възможностите, и качествата да управляват корабите много добре.
А как се вписва в екипната работа един българин, смята се, че по принцип ние сме индивидуалисти?
- Обикновено българи се назначават за най-тежките длъжности като капитани и главни механици и те носят реално отговорността за управлението на корабите. За изпълнителския състав се назначават най-често филипински моряци.
Какво е характерно за мениджмънта на компания като вашата?
- Основните ни характеристики са няколко, като водещо е спазването на всички закони и, разбира се, на правилата в компанията. На първо място държим на мисленето по отношение на клиентите, които винаги трябва да са доволни. Задължителна е и безопасната експлоатация. Работим много за мотивацията на хората. Не толерираме такива, които само очакват да им се сведе информацията. Затова разчитаме изключително много на инициативността у нашите служители. Целим те да бъдат с повече контакти.
Какво от японския начин за менажиране според вас може да се приложи в България?
- Мисля, че основното, което трябва да се приложи у вас, е спазването на правилата. Това е най-важното. И, на второ място, всеки един човек трябва да работи в посока за непрекъснато подобрение и усъвършенстване. Нашата бизнес философия гласи, че когато има трудност, значи има и възможност, която води до подобрение. Именно това е японският стил на работа.
Имате ли планове за увеличаване на броя на корабите, които менажирате, и в какъв срок ще ги реализирате?
- Смятаме в близките 2-3 години да увеличим броя на корабите от 100 на 140. Ако успеем да реализираме това свое намерение, ще ни трябват и повече български офицери.
Как оценявате първоначалната подготовка на българските морски офицери?
- Всички имат високо ниво на познания. Смятам, че трябва да се засили практическото им обучение, както и да се наблегне на безопасната експлоатация и опазването на околната среда. Нужно е и обучение по отношение на приемането на различните култури. Целта е да могат да работят в многонационалните екипажи, в които има представители на България, Украйна, Виетнам, Индонезия, Филипините и др. В съвременното корабоплаване смесените екипажи са даденост от много години. Затова българите трябва да са готови да уважават културните различия. Това важи особено по отношение на азиатските страни, които са основен източник на кадри.
Има ли бъдеще в морския транспорт, след като няма моряци, а има кораби?
- Всяка година обемите във водния транспорт се увеличават с 3-5%. Днес това е продиктувано от бума в китайската икономика, но ние очакваме, че такъв ще има в близко бъдеще в Индия, Бразилия и Русия. Това са държави с голям пазар. Не бива да забравяме, че морският транспорт е най-евтиният транспорт в световен мащаб. В момента 98 на сто от световното движение на товари всъщност се извършва по море. Останалите видове транспорт са в едва 2%.
Проявявате ли интерес към приватизацията на Параходство БМФ?
- Въпреки че компанията ни е известна като име от много години, нямаме представа какво се крие зад нея като активи и като съдържание. Не познаваме възможностите или качествата на персонала. Затова не е лесно да се отговори на подобен въпрос. Но по принцип закупуването на част от нея или на някакви други активи би било интересно.