"Американ стандарт" продава бизнеса с бани и кухни

"Американ стандарт" продава бизнеса с бани и кухни

"Американ стандарт", която е един от най-големите американски инвеститори в България, продава бизнеса си със санитарен фаянс и арматура. Новината, която засяга и българските операции на компанията, беше съобщена в края на седмицата от централата й в Ню Джърси и беше потвърдена и от представителството й в България.
Преструктурирането е част от решението на дружеството да раздели бизнеса си на три. "Американ стандарт" иска да се концентрира върху производството на климатични инсталации, да създаде нова компания в областта на контролните системи за превозни средства и да продаде дивизията си за бани и кухни, която има оборот от 2.4 млрд. долара.
Купувачът за този бизнес ще придобие и производствените мощности за санитарна керамика ("Идеал стандарт България") и за санитарна арматура ("Идеал стандарт Видима") в Севлиево, съобщиха от българското представителство. Докато сделката бъде финализирана, производството ще продължи с пълен капацитет и компанията ще обслужва поръчките за годината, казаха от офиса в България. Оттам подчертаха, че изобщо не може да става въпрос за затваряне на двете предприятия. Структурните промени трябва да приключат до есента, се казва в съобщението на компанията.
Планът на "Американ стандарт" предвижда компанията да се фокусира върху най-големия си бизнес - производството на климатични инсталации, който е за 6.8 млрд. долара. Тя ще промени и името си на "Трейн" (Trane), каквато е и търговската й марка при климатичните инсталации. Бизнесът с контролни системи за превозните средства ще бъде поет от нова независима компания - "Уабко" (WABCO). Новото дружество ще бъде създадено чрез раздаване на акции от него под формата на дивидент на собствениците на "Американ стандарт". Тази част от компанията е третата по оборот за миналата година и е реализирала продажби за 2 млрд. долара. "Управителният съвет стигна до извода, че разделянето на "Американ стандарт" на три обособени компании ще създаде по-висока стойност за акционерите в сравнение със сегашната организация", заяви председателят на управителния съвет и президент на компанията Фред Позес.
Промяната на собствеността на компанията в България ще е в резултат на преструктуриране на международно ниво и това е нормален процес в развитието на бизнеса на компаниите, коментира Йовко Йовков, който беше кмет на Севлиево, а в момента е депутат от "Коалиция за България". Той припомни, че през миналата година производствените звена на "Американ стандарт" в Севлиево са увеличили капацитета си и компанията е назначила и нови хора в екипа си. В момента "Идеал стандарт България" и в "Идеал стандарт Видима" работят над 3600 човека. През миналата година американската компания отбеляза близо 20% увеличение на производството си в България, съобщи в края на декември Васил Кънев, който е бизнес лидер на "Американ стандарт" за Източна Европа.
Инвестицията на американската компания в Севлиево, където досега са вложени над 125 млн. долара, допринесе сериозно за развитието на региона и намали безработицата, като доведе и други чуждестранни инвеститори - подизпълнители и партньори на "Идеал стандарт България" и "Идеал стандарт Видима". В момента близо до основната дейност са предприятия за производство на ръкохватки, тоалетни чинии, суровини и материали, галванична техника, гъвкави връзки и полирни материали, като това създаде първия индустриален клъстър в страната. Заедно с "Видима" и "Идеал стандарт" започнаха да работят SIBI, Hamberger, Minerali Industriali, Hermes, Mateo (Bulmat), "Полирни материали" и "Техноконсулт". В края на 2005 г. "Американ стандарт" реализира един от последните си големи проекти в България - изграждането на дистрибуционен център, който трябва да обслужва поръчките от и за Европа. Това беше съвместен проект заедно с транспортната компания "Биомет" и инвестицията в него е 5 млн. евро. Според Йовков промяната на собствеността няма да повлияе на икономическия климат в региона.
Пазарният дял на санитарната керамика на компанията в България е 48-50%, а на санитарната арматура - над 80%, сочат данните на дружеството. На пазара обаче може да се очаква засилване на конкуренцията, ако новият собственик реши да разшири портфолиото на компанията и започне да произвежда облицовъчни продукти за бани и кухни, коментира прокуристът на производителя на фаянс и керамика "Каи груп" Пламен Пашев. Компанията е собственик на заводите "Хан Аспарух" в Исперих, "Хан Омуртаг" в Шумен и "Изида" в Елин Пелин. Конкурент на "Американ стандарт" у нас е испанският производител на санитарен фаянс и аксесоари "Рока България", която притежава фабрика в Каспичан.
Финансовите пазари приветстваха решението на компанията да се раздели с бизнеса си за кухни и бани и акциите й се увеличиха със 7%, достигайки рекордни стойности от 1995 г. до сега, съобщиха информационните агенции. Акциите на американската компания на борсата в Ню Йорк в петък се увеличиха с 3.86 долара и достигнаха до 53.25 за акция. Анализаторът Кейт Хъмпри коментира за "Асошиетед прес", че новината за продажбата на бизнеса за кухни и бани е добра за акционерите, защото през последните години този сегмент не се развива добре. Това се доказва и от финансовите резултати на компанията за последното тримесечие на миналата година, според които дружеството има загуба от 3.7 млн. долара от тези си операции.
Бизнесът с кухни и бани за миналата година е осигурил продажби на компанията в размер на 2.4 млрд. долара. Въпреки спада през последните години тези резултати поставят компанията на водещо място сред най-големите производители на такова оборудване. Портфолиото на компанията включва санитарна керамика, смесители, душ кабини, аксесоари, арматури за баня и др. През миналата година над 50% от продажбите на дивизията са реализирани в Европа. Малко по-малко от 40% са продажбите в САЩ. Продуктите за бани и кухни се продават под марките American Standard, Ideal Standard, Ceramica Dolomite, Porcher, JADO и Armitage Shanks. Компанията има 54 производствени звена и 26 хил. служители, които работят в дивизията баня и кухня.