Мобилни гиганти ще конкурират "Гугъл" с търсачка
Водещите европейски комуникационни групи в Европа се опитват да създадат система за търсене в интернет чрез мобилни телефони, като по този начин ще конкурират лидерите Yahoo! и "Гугъл", съобщи в. "Телеграф". В проекта са се включили "Водафон" (Vodafone), "Франс телеком" (France Telecom), испанската "Телефоника" (Telefonica), "Дойче телеком" (Deutsche Telekom), "Хъчисън Уампоа" (Hitchison Whampoa), "Телеком Италия" (Telecom Italia) и една американска мрежа - "Сингюлър" (Cingular). Най-вероятно телекомите ще започнат преговори по проекта на годишната среща на индустрията по време на търговското изложение в Барселона.
Телекомите най-често страдат от намаляващи приходи поради все по-евтината цена на стандартните услуги. Поради това операторите на мрежи се опитват да предлагат нови привлекателни интернет услуги, а и в случая да спечелят от приходите от реклама, свързана с интернет търсенето.
Решението на групата компании е свързано с все по-бързото разпространение на мобилния достъп до бърз интернет. Само във Великобритания до края на 2007 г. около 20 на сто от потребителите на мобилни мрежи би трябвало да са се абонирали за подобен достъп. Това може да доведе до пик в използването на интернет търсене през мобилни телефони.
Търсачките "Гугъл" и Yahoo! вече са се споразумели за технологии за интернет търсене с няколко производителя на мобилни апарати. Телекомите обаче смятат, че могат да спечелят от допълнителните рекламни приходи, ако разработят своя собствена услуга. Рекламите, свързани с интернет търсене, традиционно представят платени връзки към сайтове на компании, свързани със зададената от търсенето тема.
Общите усилия на комуникационните компании са изключително важни, като по този начин се осигурява по-голяма публика за интернет рекламите, коментират анализатори. Четирите най-големи британски телекома "Ориндж" (Orange), О2, "Т-Мобайл" (T-Mobile) и "Водафон" имат обща клиентска база от около 600 млн. души по цял свят.
Резервният план на дружествата е да използват съществуващите търсачки и тяхната технология, но да се опитат да получат по-голяма част от прихода от реклама. При разработване на собствена търсачка тя няма да има отделна марка, а ще се изгради от общ екип и ще се персонализира от телекомите.
Засега интернет търсенето на "Гугъл" през мобилните телефони на "Самсунг" не носи доходност, тъй като няма договори с рекламодатели за предоставяне на платени сайтове. В момента обаче се провеждат тестове и се очаква услугата да започне да носи приходи до края на годината. "Гугъл" сключи договор за търсене с "Водафон" и "Т-Мобайл".
"Гугъл" има проблеми с YouTube, след като поредната компания поиска премахване на клипове, защитени от авторски права, предаде Ройтерс. Компанията "Виаком" (Viacom) поиска премахването на клипове от музикалния канал MTV. Подобно оплакване, придружено от призовка, подаде и "Нюз корпорейшън" (NewsCorp) срещу предоставянето на сериали в YouTube. "Гугъл" обеща да въведе софтуер, който да филтрира защитеното съдържание, но още не е изпълнил плана си, протестират от "Виаком". Някои музикални компании като "Юнивърсъл мюзик" също са претегляли възможностите да съдят "Гугъл" за нарушаване на авторските права. Според експерти финансовите възможности на "Гугъл" може да предизвикат съдебни дела срещу YouTube.