Износът на консерви за САЩ вече се обмитява

От началото на годината българските консерви за САЩ се облагат с мита, което е изненадало неприятно българските производители. За различните преработени продукти митата варират от 12 до 15% вместо прилагания досега безмитен режим, съобщи председателят на Съюза на преработвателите на плодове и зеленчуци Константин Ламбрев.
Преди България да влезе в Европейския съюз, САЩ беше предоставила на страната статут на облагодетелствана нация в търговията с редица хранителни продукти. Тази преференция отпада автоматично след присъединяването към европейския пазар и това трябваше да се предвиди от бизнеса, коментираха експерти от министерството на икономиката. "Дори като членове на европейската общност България би могла да постигне двустранно споразумение за безмитен внос на някои продукти, каквито договорености има Гърция", смята обаче Ламбрев. И добави, че браншовата организация ще потърси съдействие от министерството на икономиката за подобни преговори.
След налагането на митата България трябва да отстъпи пазарни позиции на основния си конкурент Турция, която ще продължи да изнася за САЩ безмитно. Подобно на България тя също има статут на най-облагодетелствана нация. Продукцията от България, Турция и Гърция захранва големите емигрантски общности зад океана. Това благоприятстваше не само експорта на консерви, но и на сирене и кашкавал, чийто експорт също отбеляза значителен ръст.
За последните години българските преработватели на плодове и зеленчуци увеличиха значително износа си за САЩ и през 2006 г. година той е достигнал 30% от общия експорт. Миналата година беше върхова за износителите, които реализираха зад граница близо 100 хил. т консерви. На пазарите зад океана основно се търгуват компоти и преработени печени пиперки.
Въпреки наложените мита браншът не прогнозира загуби, тъй като, ако досега предприятията търгуваха безмитно със САЩ, за Европейския пазар те внасяха с 15-процентно мито. Вече като европейска държава тази търговия става безмитна и това ще компенсира по-скъпия износ за пазарите зад океана. Въпросът е дали държавните институции ще се застъпят за производителите и ще постигнат нови търговски договорености със САЩ, смятат браншовици.