Кандидатите за ефира на София намаляха с трима

Кандидатите за ефира на София намаляха с трима

Кабелните ТВ 7, "Телевизия Европа" и "Диема вижън" нямат право да участват в конкурсите за раздаване на ефирни честоти в столицата. Това решение е взел Съветът за електронни медии (СЕМ) на свое заседание от 6 февруари, когато изтече законовият срок за старта на процедурата. Мотивът, с който регулаторът е изключил трите телевизии, които бяха сред най-сериозните кандидати за софийския ефир, е нарушаване на Закона за радио и телевизия. Според ал.106 от този закон юридически лица с акционери, които едновременно са съдружници във фирми с рекламна дейност, не могат да кандидатстват за издаването на лиценз.
Със същия аргумент през миналия месец СЕМ спря участието на "ТВ Европа" и от надпреварата за ефира в Пловдив. Нередности при ТВ 7 обаче регулаторът открива за първи път, въпреки че каналът кандидатства за честоти и в Пловдив и Варна, където проверките на участниците вече приключиха. От СЕМ отказаха да коментират този факт, защото всички участващи в конкурсните процедури съветници са подписали декларация за поверителност на информацията.
И трите отстранени кандидата са категорични, че ще обжалват решението на СЕМ. По думите на управляващия директор на ТВ 7 Диляна Грозданова становището на регулатора в никакъв случай не означава, че ръководената от нея телевизия няма шансове за лиценз. "Ще обжалваме решението и очакваме в седемдневен срок регулаторът да поправи грешката си", коментира Грозданова пред "Дневник". По думите й Румен Артарски не е собственик в "Енерджи мюзик" от април 2006 г. Това обаче не било отразено в съда, а в книгата на акционерите на дружеството. Според проверка в информационната система ДАКСИ Артарски все още се води собственик с 9% от акциите в "Енерджи мюзик". Едновременно с това той притежава и компанията "Медиатек", която от своя страна държи 10% от капитала на "Краун медиа". "Краун медиа" е 100% собственик на ТВ 7.
Според Грозданова това е поредният опит на регулаторите да запазят монополната позиция на телевизионния пазар на рекламния бос Красимир Гергов. "Ако въобще има конкурси, то те ще започнат, когато сред кандидатите останат само свързани с Гергов медии", каза тя.
Позицията й, че сегашното решение на СЕМ на практика ще доведе до спиране на конкурсите и такива в крайна сметка няма да се проведат, подкрепи и председателят на съвета на директорите на "ТВ Европа" Емил Стоянов. "Чрез отстраняването ни по съзнателен начин се пречи на старта на конкурсите за ефир, като по този начин се облагодетелстват излъчващите с временни лицензи", каза Стоянов. По думите му използващите в момента временни разрешения Джи Ти Ви, "Седем дни" и Си Ти Ен (собственост на "Техностийл") са "полуоткраднали ефира" .
Пред "Дневник" Стоянов потвърди, че вече е внесъл в СЕМ документите за обжалване. Той посочи като вероятен повод за решението за отстраняване, че някъде в регистрацията на българското представителство на американския фонд, съсобственик в медията, "Бета - 1" има регистрация за рекламна дейност. "Такава дейност обаче нашият акционер категорично не извършва", каза Стоянов.
"Диема вижън" също ще обжалва", заяви Анатоли Белчев, изпълнителен директор на "Апейс медия", компанията, която е мажоритарен собственик на "Диема вижън" и ММ. Тъй като ММ е била допусната до следващия етап на конкурса за ефир на София, очевидно в рекламна дейност е заподозрян някой от акционерите в "Диема груп", дружеството, което притежава 34 на сто от "Диема вижън".
До 4 януари, когато изтече срокът за подаване на документи за софийския ефир, документи внесоха 12 кандидата. Те се бореха за 3 честоти. Освен ТВ 7, "ТВ Европа" и "Диема вижън" сред кандидатите за ефир са още Би Би Ти на Петър Манджуков, "Седем дни" на Петко Димитров, Джи Ти Ви на "Триада комюникейшънс", Си Ти Ен на "Техностийл" и др.
Законността на обявените от СЕМ конкурси обаче се оспорва от другия орган, от който зависи раздаването на лицензи - Комисията за регулиране на съобщенията, която настоява, че първо трябва да се приеме стратегия за цифровизация и след това да се лицензират нови ефирни оператори.

"Сентръл Юръпиън медия ентърпрайзис" (Central European Media Enterprises - СМЕ), собственик на телевизионни вериги в шест източноевропейски страни, планира да разшири присъствието си в региона и оглежда възможностите за придобиване на телевизонните пазари в България, Русия, Унгария, Полша и други балкански страни, съобщава "Блумбърг". СМЕ, в която мажоритарен собственик е наследникът на козметичната империя "Есте Лаудер" Роналд Лаудер, посочва, че рекламните бюджети в Централна и Източна Европа растат с най-бързи темпове в сравнение с всички останали части на света.