Александър Димитров: Телекомуникационният пазар ще се окрупнява

Александър Димитров е новият изпълнителен директор на гръцката верига за продажба на потребителска електроника "Германос телеком България". Той е първият българин, който поема тази длъжност. Димитров работи в "Германос" от 2001 г., като през последните четири години заемаше длъжността търговски директор на веригата. В момента "Германос" има 102 магазина на територията на цялата страна. Потърсихме Александър Димитров, за да разкаже за плановете на развитие на веригата през тази година.
Какви са плановете ви за развитие на българския пазар, особено след като "Космотe" закупи "Германос"?
- Занапред ще продължим развитието си, както и досега. Целта ни ще е да продължим да обслужваме все по-широк кръг от клиенти в колкото се може повече населени места. Стремим се също така да отговаряме на изискванията, които ще ни постави новият собственик "Космоте". В момента имаме 102 работещи магазина и тази година ще продължим да отваряме нови обекти на територията на цялата страна, като целта е да покрием напълно територията й. Обемът на инвестициите тази година зависи основно от пазара и търсенето на клиентите. Новост са всички новопостроени молове и големи търговски центрове, като те постепенно променят пазара и нагласите на клиентите. Затова е трудно да предвидим точно колко магазини ще отворим тази година. Стремим се да посрещнем търсенето и да осигурим магазин "Германос", навсякъде, където може да достигнем до клиентите.
Веригата вече присъства в повечето градове в страната - къде ще съсредоточите усилията си в развитието й?
- Все още в страната има много населени места, в които нямаме магазини или има възможност да увеличим броя им. Освен това продуктите, които предлагаме, вече са достатъчно масови и популярни и търсенето им расте. Затова според мен има все още широки възможности да развиваме веригата си от гледна точка на брой магазини. За сравнение, например в Гърция, чието население е малко повече, отколкото в България, в момента магазините на "Германос" са три пъти повече. Пазарът все още е развиващ се, а заедно и с него има възможности и за нас.
Как определяте пазара в момента от гледна точка на конкуренцията - като наситен или по-скоро развиващ се?
- Несъмнено конкуренцията много се изостря, но това е нормален процес за пазар като българския. От друга страна, не бих казал, че пазарът е много развит, и ние и нашите конкуренти все още имаме какво да направим, за да подобрим начина на обслужване, портфейла си от услуги и покриваемостта си. Също така браншът е много характерен с това, че технологиите се развиват толкова бързо, че много трудно може да се стигне до насищане. Производителите не електроника и на мобилни апарати непрекъснато излизат с нови технологични продукти. Потребностите и съответно търсенето се менят непрекъснато, а това от своя страна дърпа и пазара. Телекомуникационната индустрия е нещо, което е много динамично и което непрекъснато ще се променя, защото няма стабилен продукт.
Какви нови услуги и продукти планирате да предложите на пазара?
- Да, разбира се, планираме да предложим на клиентите си нови продукти и услуги. Все още обаче е рано да говоря с подробности за тях, защото идеите са в ранен етап. Хубавото в индустрията ни е, че на практика всеки месец излизат нови продукти, които предлагаме на клиентите си. Освен това залагаме и на услугата i-mode на "Глобул", която ще ни позволи да разнообразяваме все повече портфолиото от услуги. Планираме и други нововъведения на пазара, някои от които имаха голям пазарен успех в Гърция, но тъй като сме все още в процес на подготовка, няма да мога да ги обявя в момента. Все още преценяваме и доколко те биха били подходящи за България, където има много неизяснени неща и пазарът не е толкова зрял, колкото в Гърция.
Какво се промени в политиката и плановете на "Германос", след като "Космоте" я купи?
- Присъединяването на "Германос" към толкова голяма група от компании несъмнено ще подобри пазарните позиции на веригата, защото ще можем да предлагаме по-широк кръг и по-сложни услуги на клиентите си. Като цяло не мисля, че нашият фокус ще се промени чувствително. Вече ще трябва да изпълняваме целите на новите си собственици, така че да обслужваме общите ни клиенти по-добре.
Смятате ли, че пазарът върви към окрупняване?
- Това е тенденция в световен мащаб, не само в България и не само в телекомуникационната индустрия. Особено явна е напоследък, защото според мен в телекомуникационния бранш няма място за малки фирми вече. Инвестициите в разработване на продукти, технологични нововъведения, нови магазини и т.н. изискват доста сериозен финансов ресурс, който не е по силите на по-малките фирми. Според мен консолидацията ще продължава и занапред и все по-големи играчи ще стъпват на българския и на европейския пазар.
В тази връзка смятате ли, че на българския пазар ще навлизат още големи вериги в сферата на търговията с потребителска електроника и мобилни апарати?
- Място за конкуренти винаги има. Българският пазар не е достигнал най-високото си ниво на развитие, така че смятам, че има място за развитие както на съществуващите вериги, така и на нови играчи. Ако това се случи обаче, то ще е от полза за нас, защото ще допринесе за развитието на бизнеса като цяло. Освен това потребителите също ще спечелят от повишената конкуренция и стремежа на компаниите да предложат най-добрия продукт на добра цена. В последните седем години, откакто работим в България, сме сред лидерите на пазара и наличието на нови конкуренти ще ни се отрази благоприятно и ще ни стимулира да подобрим работата си.
Какво ще се движи пазарът занапред?
- В последните години българският клиент се промени значително. Вече не е достатъчно да му бъде предложен някакъв продукт на възможно по-ниска цена. Потребителите вече се интересуват повече, запознати са с новите продукти и технологии и очакват не само да покрият някакви нужди, но и да получат удовлетворение от самия процес на покупката, от обслужването и от употребата на наистина качествени продукти. Смятам, че това ще е и движещата сила в следващите няколко години. Предизвикателството за нас ще е да намерим нови начини да привлечем потребителите и да успеем да ги накараме да останат доволни от покупката си.
Кои са основните проблеми, с които се сблъсквате на пазара?
- Предизвикателства винаги има и те идват основно от изключително бързото развитие на пазара. Ние непрекъснато трябва да измисляме нови подходи към конкурентите си и към потребителите, така че да защитим пазарните си позиции. Като цяло вече пазарът е доста по-прозрачен и сивият сектор вече не е пречка, особено след влизането на страната в ЕС. От друга страна, клиентите вече не избират само на базата на цената, а търсят адекватно ниво на обслужване, обръщат и внимание на гаранцията и сервиза.
Как ще се движат цените на мобилните апарати?
- Според мен цените на мобилните апарати в България са на същото ниво както и в останалите страни. Освен това ние се стремим всеки месец да предлагаме апарати на промоционални цени и с преференциални условия. Те се приемат много добре от клиентите и ние регистрираме все по-големи продажби на тези продукти. Според мен тази тенденция ще се задържи и занапред. Като цяло в индустрията има тенденция цените да вървят надолу и не само в България.