Транспортното министерство се оплете за турските тирове
Транспортното министерство продължава да крие позицията си, която ще защитава в преговорите с Турция за автомобилния транспорт. Те започват в Истанбул днес, а българската делегация се ръководи от зам. транспортния министър Георги Петърнейчев. Ще защитаваме позицията за подписване на нова спогодба за автомобилния транспорт или продължаване на действието на споразумението от 1977 г., каза изпълнителният директор на агенция "Автомобилна администрация" Володя Киров пред Нова телевизия. Спогодбата от 1977 г. предвижда разрешителен режим и квоти за двустранните превози, обясни той. Броени минути преди изявлението на Киров заместникът му Красимир Каладжиев обяви пред БНТ, че преговорната позиция няма да бъде обявена. В понеделник транспортният министър Петър Мутафчиев съобщи пред "Дневник", че българската страна ще иска пълна либерализация на превозите. Киров и Каладжиев се разминаха и в позициите дали след денонсирането на спогодбата от 1979 г. има правен вакуум. Киров твърдеше, че такъв съществува, а Каладжиев отричаше.
Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт (БАСАТ) връчи във вторник декларация в парламента и президентството с искане интересите на българските превозвачи да бъдат защитени в предстоящите преговори и да бъдат въведени платени транзитни разрешителни. Нейни представители се срещнаха с председателя на парламентарната комисия по транспорт и съобщения Йордан Мирчев. След като приключат преговорите в Турция, ще повикам зам.-министърът да докладва за резултатите пред комисията, обясни Мирчев. По думите му, ако има либерализация на пазара, тя трябва да стане на реципрочна основа. Преминаващите транзитни турски турове не пречат на никого и няма основание за въвеждането на разрешителен режим, заяви председателят на Сдружението на организациите по автомобилен транспорт (СОАТ) Койчо Русев. Пред БНТ той обяви, че СОМАТ, която членува в БАСАТ, има проблеми с Турция, защото нейни шофьори били хванати с фалшиви разрешителни. Говорителят на БАСАТ Росен Димитров отрече твърденията.
Компания "Логис" отхвърлиха обвиненията на БАСАТ, че са получили значителен брой разрешителни СЕМТ и работят основно на турския пазар. Според ръководството й обвиненията са несъстоятелни и са дело на конкурентни компании. Извършваме превози от турския пазар за Русия главно заради по-високата цена, която ни дават товародателите, обясниха от "Логис". От пловдивската фирма "Рейсаш" също заявиха, че работят на турския пазар, защото е икономически по-изгодно.
Според Русев малките превозвачи подкрепят либерализацията на превозите и премахването на разрешителните за обратен превоз. Съюзът на малките и средните превозвачи официално обяви, че подкрепя позицията на БАСАТ. "Биомет" и EТ "Перчемлиев" пък се разграничиха от позицията на СОАТ и поискаха да бъдат въведени ограничения в транзитните превози. Трябва да има платени транзитни разрешителни, за да се защитят българските компании, коментира Симеон Перчемлиев. Той обясни, че за момента компанията му няма да напусне СОАТ.