Кафето дърпа сегмента на топлите напитки нагоре

Кафето е продуктът с най-голям дял в сегмента на топлите напитки и през миналата година при него е отбелязан най-висок ръст в реализацията му. В същото време продажбите на чай през 2006 г. са намалели в стойностно изражение в сравнение с обемите през 2005 г. Това са някои от основните изводи в най-новото изследване на специализираната маркетингова агенция "Евромонитор" за пазара на топлите напитки през миналата година.
През миналата година този сегмент се характеризира с плавен ръст от 4 на сто в количество и 6 на сто в стойност, обявиха от "Евромонитор". Изследването наблюдава продажбите на пакетираните топли напитки на пазара. Сегментът е доминиран от чуждите компании, като трите най-големи представителя са "Крафт фуудс", "Елит" и "Нестле". Те генерират повече от половината продажби през миналата година в стойностно изражение.
Изследването показва, че въпреки доминиращата позиция на продуктите в ниския и средния ценови сегмент по-скъпите напитки все повече увеличават дела си. Това се дължи на по-голямата покупателна способност на потребителите. "През 2006 "Нова Бразилия" запази ролята си на водеща марка кафе, следвана от "Елит". Въпреки водещите си позиции и двете марки регистрираха лек спад в дяловете си като стойност. За сметка на това продукти от средния и високия ценови клас като "Якобс", "Нескафе" и "Лаваца" се развиха в положителна посока", коментираха авторите на изследването.
За разлика от кафето обаче пазарът на чай отбелязва негативна тенденция. В резултат на това падат и продажбите на водещата марка "Биопрограма", казаха от "Евромонитор". Компаниите за чай не отделят достатъчно разходи за маркетинг и реклама, коментират от агенцията. Също така за продажбите на чай е характерно, че те са силно сезонно изразени.
Прогнозата на "Евромонитор" е, че през следващите пет години кафето ще запази доминантната си позиция като най-голям сегмент от топлите напитки. Очакванията на агенцията обаче са, че чаят и другите топли напитки ще подобрят темповете си на растеж. Прогнозата е кафето да запази ръста си в количество и стойност. "Предвиждаме сегментите "Чай" и "Други топли напитки" да демонстрират по-динамично развитие, като преодолеят спада от 2006 г.", казаха от "Евромонитор". Също така агенцията очаква на пазара на топли напитки да навлязат нови играчи, което ще е в резултат на присъединяването на България към ЕС. Това обаче би засегнало повече сегментите "Чай" и "Други топли напитки", казаха от маркетинговата агенция.