ТУИ и "Фърст чойс" сливат туристическия си бизнес
Най-големият туроператор в Европа ТУИ заяви, че ще обедини туристическия си бизнес с британската компания "Фърст чойс" (First Choice), което ще създаде световен гигант в сектора с общо 27 млн. клиенти, съобщи агенция "Блумбърг". Новата компания ще се казва "ТУИ травъл" (TUI Travel PLC). Съгласно постигнатите договорености ТУИ ще притежава 51 на сто от капитала на новата копания, а останалите 49% ще са собственост на "Фърс чойс". Компанията ще се управлява от Питър Лонг, който в момента ръководи британската група. Сделката, която предстои да бъде одобрена от акционерите на "Фърст чойс" и на регулаторните органи, се очаква да бъде приключена през третото тримесечие на 2007 г.
Сливането на "Фърст чойс" с активите на ТУИ, с изключение само на някои хотели, ще изпревари новосъздадената компания между "Томас Кук" и "Май травъл" - "Томас Кук груп", чиито клиенти се очаква да стигнат 19 млн. Оборотът на новата компания ще бъде от над 17 млрд. евро. Както и създадената през миналия месец "Томас Кук груп", новият "ТУИ травъл" ще е базиран във Великобритания. Акциите ще се търгуват на фондовата борса в Лондон.
Обединението ще доведе до реализиране на икономии от близо 194 млн. долара годишно в рамките на следващите три години. ТУИ има нужда да подобри туристическия си бизнес, като този на "Фърст чойс" е значително по-печеливш, коментира пред "Блумбърг" Кристиан Хаман от "Шпаркасе" (Sparkasse). Половината от проходите на ТУИ идват именно от туристическия бизнес, а останалите от този за превози - "Хапаг Лойд" (Hapag-Lloyd). За миналата година ТУИ обяви чиста загуба от 847 млн. евро срещу печалба от 496 млн. през 2005 г. поради слабото представяне на "Хапаг Лойд".
Преди месец вторият по големина туроператор в Европа - германският "Томас Кук" (Thomas Cook), се споразумя за сливането с британската "Май травъл" (MyTravel). Обединението между двете компании цели намаляване на разходите и по-голям отпор срещу евтините авиокомпании и набиращите все по-голяма популярност онлайн туроператори. Сливането между двете доведе до създаването на компания, близка до ТУИ, чиито продажби през 2005 г. стигнаха 18.2 млрд. евро. Транзакцията се очаква да доведе до икономии в размер на 75 млн. паунда годишно, както и до създаването на компания с годишни приходи от 8 млрд. паунда. Германската верига магазини на дребно "Карщадквеле" (KarstadtQuelle), която скоро се очаква да поеме пълния контрол върху "Томас Кук", ще притежава 52 на сто от новосъздаденото дружество, а останалите - акционерите на "Май травъл".
Туроператорите избраха консолидационните процеси като единствено решение да се борят срещу експанзията на евтините авиопревозвачи като "Райънер" и силната конкуренция в лицето на онлайн резервациите. След новината акциите на ТУИ скочиха с 11%, с което пазарната капитализация на германската група стигна 4.5 млрд. евро.