България се готви да въведе разрешителни за премиващите турски тирове

България ще въведе от 15 април разрешителни и за преминаването на турските превозвачи, както се предвижда по спогодбата между двете страни от 1977 г. Това съобщиха от транспортното министерство след приключване през миналата седмица на преговорите с турската страна.
Преговорите завършиха с неуспех за българските преговарящи, които предложиха пълна либерализация, но турската страна отказа. Тя предлага да не се либерализират двустранните разрешителни "празен - пълен" и това е спорният въпрос в преговорите, заяви транспортният министър Петър Мутафчиев в парламента.
Той обясни, че транспортното министерство ще се съгласи за транзитното преминаване през България да няма разрешителни, както е в момента, ако турската страна приеме да отпадат разрешителните за двустранните превози. В момента за тях се определят годишни квоти, които са 14 хил., но и тези разрешителни се недостатъчни. Българските транспортни компании се нуждаят от 24 хил.
В интернет страницата на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" се посочва, че спогодбата предвижда разрешителни за превозите от и за трети страни и за обратните товари, като превозите през Турция за трети страни могат да се осъществяват и с многократни СЕМТ разрешителни.
Повече от двадесет години транзитните превози са либерализирани и през България преминават по около 260 хил. камиона, а през Турция над 10 хил. български превозвачи. Засега не е ясно дали ще има квоти за разрешителни, за които турските превозвачи няма да плащат, и за останалите, които ще бъдат платени.
Експерти от транспортното министерство коментираха, че това е една от възможностите, която може да се обсъди с турската страна. Подобен вариант беше предложен от депутатите на заседание на парламентарната транспортна комисия преди три седмици. От транспортното министерство нямаха яснота как ще се процедира в преходния период.
Ако бъдат въведени разрешителни и за транзита, най-засегнати ще се окажат малките превозвачи и неотдавна зам.-министърът на транспорта Георги Петърнейчев не изключи и възможността от фалити на компании заради новите такси. Ако турската страна въведе по-рестриктивен режим за двустранните превози, това ще засегне малките компании с 1 до 10 камиона, но и големите, които имат дъщерни компании в Турция. Въвеждането на транзитните разрешителни ще удовлетвори исканията на Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт (БАСАТ), която настояваше за тях и за пътната такса за преминаване през България. Преди седмица БАСАТ протестира в София със 130 автомобила.
През почивните дни Съюзът на международните превозвачи обяви, че ако исканията им за турските транспортни компании не бъде изпълнени, са готови да блокират граничния пункт Капитан Андреево. Според члена на УС на БАСАТ Димитър Николов превозвачите ще изчакат действията на транспортното министерство, преди да предприемат протести. До такива ще се стигне, ако националните интереси не бъдат защитени, обясни той.
Близо 550 малки фирми с един до три камиона ползват около 3200 разрешителни годишно. Фирмите с 4-10 камиона ползват 6400, а тези с над 20 - 2300, сочат данните на транспортното министерство.