Анди ХАРИСЪН: Нискобюджетните превозвачи са част от решението на климатичните проблеми

Анди ХАРИСЪН: Нискобюджетните превозвачи са част от решението на климатичните проблеми

Анди ХАРИСЪН
Анди ХАРИСЪН
Британската авиокомпания "Изиджет" (EasyJet), вторият евтин авиопревозвач в Европа след ирландската "Райънер" (Ryanair), отчете 3.09 млн. превозени пътници през март, което е с 12% повече от предходната година. Дружеството е част от холдинга "Изигруп" (ЕasyGroup), основан от кипърския предприемач сър Стелиос Хаджийоану. "Изиджет" обслужва над 200 дестинации между 65 европейски летища. Анди Харисън е главен изпълнителен директор на авиокомпанията от ноември 2005 г., преди това беше шеф на RAC/Lexx Group.
Г-н Харисън, дебатите за опазването на климата бързо поставиха въздушния транспорт в центъра на вниманието. С право ли?
- Добре е, че в последно време обществото подбори разбирането си за затоплянето на планетата. Но аз се ядосвам на дискусиите за климата по две причини. Първо, въздушният транспорт действително играе роля в климатичните промени, но тя е относително малка. Дори и да приемем, че самолетите изхвърлят своите емисии отработени газове по-близо до атмосферата, през 2050 г. делът им за затоплянето на Земята ще бъде 5%. Най-голямото замърсяване идва от производството на електричество, осветлението и изсичането на горите.
Отделният консуматор обаче бързо може да се откаже от полетите. Опасявате ли се, че дискусиите скоро ще въздействат и върху вашия бизнес?
- Не мисля, че хората са по-склонни да се откажат от полетите, отколкото от други вредни за околната среда дейности. Когато повишат благосъстоянието си, те пътуват повече. Винаги е било така. Когато са получили първия си кон, те са яздили до най-близкия град. С първия автомобил са отишли до морето. Днес постоянно летят. Трябва да се пази балансът между въздействието на авиацията върху околната среда и върху благосъстоянието. Въздухоплаването днес е гръбнакът на международната търговия, то създава известно количество благосъстояние.
Но за всеки случай "Изиджет" вече се представя като "зелена авиокомпания"?
- Нашето послание гласи: Щом искате да летите, помислете, че не всички авиокомпании са еднакви. Всичко, което ни прави изгодни откъм разходи, увеличава също така нашата екологичност. Разходът на гориво за един пътник при нас е по-нисък, отколкото при другите. Докато например "Алиталия" (Alitalia) лети с наполовина празни самолети, ние имаме модерна и високо натоварена флотилия. Не, нискобюджетните авиопревозвачи не са част от проблема, а част от решението му.
Как?
- Сега ние печелим пазарни дялове от конкуренти като "Бритиш еъруейз" (British Airways) или Би Ем Ай (BMI). Така по различни отсечки заместваме техните стари самолети с нашите нови. Това е позитивен кръговрат: Ние летим по-ефективно, изместваме конкурентите, които имат стари машини, реализираме по-големи печалби, купуваме нови самолети и тъй нататък.
Това ли е всичко, което може да направи авиационният бранш, за да намали вредните емисии?
- Не, въобще не. Ако например надзорът върху въздухоплаването в Европа се унифицира, можем да спестим до 12% от изхвърляните вещества. Освен това след по-малко от 20 години самолетите ще имат модулна конструкция, което ще ги прави много по-леки и енергийно по-ефикасни от сегашните. Затова трябва да работим ефективно, за да имаме после пари да ги закупим.
А какво може да се извърши на земята?
- И там също можем да повишим екологичната съобразност. Ние например не придвижваме стълбите към нашите самолети с автомобили и се опитваме да намалим пътя до пистата. Общо погледнато, трябва да се има предвид, че екологичната равносметка е по-добра, когато се лети от по-големи и свързани с железопътната инфраструктура летища, отколкото от малки и отдалечени, достижими само с автомобил.
На какви политически мерки разчитате? Ще се облага ли най-сетне и керосинът с данъци, подобно на другия бензин?
- Авиацията е един от най-интернационалните браншове. Каквото и да прави политиката, тя трябва да го прави на общо европейско ниво. Не очаквам данък върху керосина. Ако самолетното гориво се обложи, ще се наложи да зареждаме самолетите си в Испания или Мароко и после ще изразходваме повече гориво заради по-високото тегло. Това следователно не носи нищо.
Но все пак подкрепяте включването на авиолиниите в търговията с емисии?
- Това е много по-доброто решение. От две години подкрепяме предложението. Търговията с емисии е изключително подходяща за международните браншове. За съжаление данъците като британската такса върху пътниците (Air Passanger Duty) ще се запазят, така че през 2011 г. ще бъдем двойно по-натоварени.
Ако полетите се оскъпят, високоскоростните влакове могат ли да отнемат клиенти от авиокомпаниите?
- Само 2% от нашите дестинации се заместват сега от високоскоростни влакове. Но аз например съм за това Великобритания да изгради мрежа от свръхбързи железници. Искам обществото да има добра и ефективна транспортна система. Впрочем и екологичният баланс на железниците не бива да се разглежда твърде едностранчиво. При строежа на линиите се отделят известни количества въглероден двуокис. Напълно е възможно следващите поколения самолети да бъдат по-екологични от високоскоростните влакове.
Щом като опазването на околната среда не пречи на евтините авиолинии, кое тогава?
- Проблем в Европа е капацитетът на летищата, екологичните съображения и процедурите за планиране възпрепятстват експанзията. Затова аерогарите трябва да станат по-ефективни. Най-тежко е в Лондон и Париж, трябва да се прекрати задръстването там. Модерните технологии могат да помогнат онлайн чекирането и по-добрите системи за пренасяне на багажа биха намалили времето за чакане на пътниците. Проблем с летищата е освен това, че те нямат конкуренция. Те са де факто местни монополи. Често им липсва стимул да работят по-изгодно.
А как стои въпросът с капацитета на самолетите? Европейският пазар е свръхзает, но предричаната тежка битка сякаш се отложи?
- Повечето авиокомпании не печелят пари, в това нищо не се е променило. "Алиталия" например отдавна е странстващ мъртвец. Има голям брой малки компании, които просто се опитват "да останат във въздуха". Трябва повече консолидация, защото мнозина въобще не могат да си позволят да купят нови самолети. А авиацията все още е обаятелен бизнес. Подобно на футболните клубове тя продължава да привлича инвеститори, които се интересуват не само от печелене на пари.
"Изиджет" се позиционира на пазара между "Райънер" и утвърдените авиолинии. Вярно ли е?
- Ние не искаме да бъдем смятани за нискобюджетна, а за високоефективна авиокомпания. Нашата марка залага на "ниски разходи с услуги и комфорт". При "Райънер" става дума само за разходи, разходи, разходи. Конкурираме се директно с утвърдените авиопревозвачи, и то по централните летища. Нашата култура е ориентирана към услугите.
Означава ли това, че "Изиджет" ще става все по-малко печеливша от "Райънер"?
- Не виждам основания за това. Никога досега не сме били толкова рентабилни, миналата година вдигнахме печалбата с 56%, през тази предричаме плюс от 40 до 50%. От едно пътническо място печелим по 3.50 паунда (около 5.15 евро), а "Райънер" по 6 паунда (8.80 евро), но нашата печалба от местата се увеличава, докато при "Райънер" остава стабилна. Ще разширим капацитета си с 15% за година.
Допълнителните приходи към билетите и при вас ли ще имат все по-важна роля?
- Да, можем да разширим продажбата на допълнителни услуги. Поръчваме например много автомобили под наем при "Юръпкар" (Europcar) и ги преотдаваме с малка печалба върху цената, която е с отстъпка. Така печелят и двете страни. В момента вече реализираме нашата печалба практически изцяло от допълнителните услуги. Когато например си купите чаша кафе на борда, ние печелим една трета повече от вашия билет. Впрочем новите допълнителните такси за куфарите не са важна тема за клиентите ни.
С курса към растеж притискате не само утвърдените авиокомпании, но и туроператорите, предлагащи екскурзии all inclusive. Това стратегическа цел ли е?
- Стандартните почивки с включени всички услуги все повече ще бъдат измествани от офертите на "Изиджет". Всъщност не е наша стратегия, но така се разви, защото просто клиентите го искат. Туроператорите с предплатените пакети избягват средните и дългите дестинации. Отново се вижда, че ние сме по-ефективни.