Агресивна конкуренция обзема цигарения пазар
Още чужди марки цигари идват на българския пазар с атрактивни цени, а някои от досега внасяните поевтиняват отново, което поставя "Булгартабак" в ситуация на кръгова отбрана, става ясно от публичния регистър на цените на тютюневите изделия, воден от Министерството на финансите.
"Филип Морис" връща познатите на българските пушачи "Асос" с цена от 2 лв. за кутия. Марката се държи от гръцката "Папастратос сигаретс манюфекчъринг къмпъни". От тукашния офис на "Филип Морис" обясниха, че решението им се базира на опита им до момента, който показва, че пазарът харесва техните продукти и те се продават добре. През февруари компанията "тества" интереса на потребителите с три разновидности на L&M - blue, red и silver, но засега представителите й се въздържат от отговор дали възнамеряват да внасят и други марки.
Резултатите от предложените неотдавна от "Галахър" цигари "Ронсън" за 2 лв. най-вероятно също са добри, след като компанията излиза с нова оферта към потребителите, регистрирайки непознатите за нашия пазар LD Air Blu, LD Red и LD silver с цена 1.80 лв.
С около два пъти по-ниски цени атакува Scandinavian tobacco. "Рокетс ориджинал" и "Рокетс уайт", които ще се дистрибутират от "Авенди" ООД, ще струват 3.80 лв. вместо досегашните 7.20 лв. Тук е важно да се уточни, че за пръв път на българския пазар именно тези марки ще се продават в кутия с 40 къса, което прави цената им още по-конкурентна, тъй като в стандартната опаковка е с 20 къса. Марката Rockets e създадена пред седем години и в момента присъства на 19 пазара в света. Производството за България ще е в Полша.
От 4 лв. на 2.70 лв. пък ще се продават "Слим Аджента блу" и "Слим Аджента ванила", също на Scandinavian tobacco, която държи 92% от пазара в Дания.
"Карелия тобако къмпани", производител на "Карелия слимс" - една от "любимите" контрабандни марки, която на черния пазар върви между 2.50 и 3 лв. вместо легалната досегашна цена от 4 лв., също се включва в конкурентната битка с атрактивните 2.40 лв. за кутия. Цената е близка до българския еквивалент "Ева", които "Булгартабак" продава за 2.30 лв. Останалите разновидности на "Карелия" също поевтиняват с около 1.50 лв.
И "Бритиш американ тобако" (БАТ) на свой ред разнообразява гамата цигари, които продава у нас. На пазара е пуснат "Пал Мал супер слимс" в две разновидности - синя и оранжева, на цена 2.70 лв. Компанията беше първата, която от началото на годината даде заявка за сериозна конкурентна война с "Булгартабак", като предложи "Вайсрой", "Кент" и "Пал Мал" на атрактивни цени.
Въпреки засиленото навлизане на големите производители никой от тях не иска да каже какъв пазарен дял е завоювал от началото на годината и как се движат месечните им продажби. За нарастването може да се съди по косвени признаци, като решението на БАТ например да премести производството за България от Румъния в Германия и Полша, където заводите са с по-голям капацитет. От местния офис обясниха, че това се е наложило заради рязко нарасналото търсенето на продуктите на БАТ и особено на продаваните за 2 лв. "Вайсрой".
По данни на търговците на дребно търсени са и новите марки на "Импириъл табако", които започнаха да се внасят отскоро - "Уест ред" и "Уест силвър", с цени от 2.50 лв. за кутия вместо първоначално определените 4 лв. Още две марки цигари на същата компания - "Парамаунт ред" и "Парамаунт голд", държат атрактивна позиция с 1.95 лв.
Сегашната агресивна конкуренция на цигарения пазар стана възможна след отпадането от 1 януари заради ЕС фиксирано ценообразуване, както и високите вносни мита. Производители и вносители вече сами определят цените, като само ги регистрират в Министерството на финансите.
"Булгартабак", който се ползваше с държавна защита спрямо конкурентите си, сега е принуден да реагира на пазарния натиск. В началото на месеца ръководството на холдинга обяви, че сваля цените на средния и ниския клас цигари от средата на февруари. Така кутия "Средец", "Престиж", "Фемина" и GD вече се продават с 30 ст. по-евтино - по 2.00 лв. (колкото повечето от вносните), а "Верея" и "Арда" бяха намалени до 1.70 лв. "Мелник" също поевтиня с 15 ст. до 1.80 лв. От регистъра става ясно обаче, че цената на "Арда" е свалена още веднъж и вече е 1.55 лв.
От холдинга са отчели, че при тези марки има спад в дневните продажби, докато при "Виктори" и ММ такава тенденция не е забелязана и те запазват цената си от 2.60 лв. Все още се обработват данните за продажбите през първото тримесечие, които трябва да покажат реалната пазарна ситуация за българските цигари.
За да запази позициите си на вътрешния пазар и да увеличи износа, "Булгартабак" възнамерява да разработи нови продукти и формати на цигарите и опаковките.
Холдингът предприе стъпки, свързани с новите пазарни условия - беше изградена дистрибуторска мрежа на регионален принцип, както и система за стимулиране на лоялните търговци на едро и дребно. През тази година една от целите ще е да увеличи делът на "слим" цигарите. За целта в инвестиционната програма на дружеството са предвидени близо 18 млн. лв.
В интервю за агенция "Фокус" вчера директорът на Института по тютюн в Пловдив Димитър Драчев заяви, че по отношение на качеството българските цигари са напълно конкурентни с аналогичните, произведени в ЕС. По думите му пушачите са много консервативни потребители и налагането на дадена марка цигари в определени райони и страни е трудно.