Румъния продава 95% от завода на "Деу"
Румъния ще предложи за продажба 95% от капитала на "Деу аутомобайл" (Daewoo Automobile), а не 72.4 % както се очакваше, съобщи агенция SeeNews. Допълнителният дял от 22.6% в момента е собственост на държавния инвестиционен фонд "Олтеня", който е част от петте географски определени фонда в страната. От румънския кабинет заявиха още, че са приканили останалите миноритарни акционери, които искат да продадат дела си, също да се присъединят към държавния пакет.
Крайният срок за подаването на необвързващи оферти изтече в сряда. Имената на кандидатите, подали документи, не се посочва. Сред потенциалните кандидати за бившия южнокорейски завод се сочат "Дженеръл мотърс" и "Форд", индийската "Тата" (Tata) и китайската "Чери аутомобайл" (Chery Automobile). Търгът се очаква да бъде през юни 2007 г. Продажбата стана възможна, след като през 2006 г. северната ни съседка изкупи мажоритарния дял от тогавашния собственик на завода - южнокорейската "Деу", който фалира.
Изискванията на румънската агенция по приватизация са бъдещият купувач на завода в Крайова да гарантира годишно производство от минимум 300 хил. автомобила. Новият собственик трябва да има и годишен оборот от минимум 10 млрд. евро. Апетитът на инвеститорите в Румъния се засилва поради успеха на "Дачия Логан", евтината работна ръка, плоския данък, както и влизането на страната в Европейския съюз от 1 януари 2007 г.
В отговор на наказателна процедура на Европейската комисия пък румънското правителство ще намали таксата върху вносни автомобили втора употреба. Така таксата за първа регистрация ще отговаря на забележките на Брюксел. Тя ще зависи от степента на замърсяване на околната среда от автомобила, а не от годината му на производство. Европейската комисия предприе през март наказателна процедура срещу Румъния и Малта, като поиска от тях да променят законодателството си в областта на таксите за вносни автомобили втора ръка. Според румънски закон, влязъл в сила в началото на 2007 г., вносните коли втора употреба се облагат с по-високо, отколкото колите, регистрирани в Румъния. Премиерът Калин Попеску Търичану многократно защитаваше тази такса, която цели да защити местната автомобилна индустрия, изтъквайки, че Румъния не иска да стане "автоморгата на Европа".