БАПИОТ: Текстилни компании залагат на собствено производство
Все повече български производители на текстил и облекло, включително и малки предприятия, регистрират собствена търговска марка и желаят да присъстват на вътрешния пазар и евентуално да организират износ, съобщи Валерия Жекова, председател на Българската асоциация на производителите и износителите на облекло и текстил (БАПИОТ). Въпреки това се запазва тенденцията от минали години секторът да работи най-вече по поръчка от чуждестранни клиенти и почти изцяло за износ. На вътрешния пазар се реализират под 10% от общото производство на облекла в страната. Все пак вече се наблюдават индикации на отпадане на традиционните поръчки на ишлеме, защото местните производители предлагат по-пълна и разнообразна гама от услуги, допълни Жекова.
Износът на текстил и облекло за миналата година нараства със 7% до 1.784 млрд. евро. Този резултат е забележителен в сравнение с лекия спад през 2005 г. от 0.8% и се дължи до голяма степен на повторното въвеждане на квоти за внос в ЕС за някои групи изделия, поясняват от БАПИОТ. По продукти е най-висок ръстът на износа на трикотажни платове (около два пъти увеличение в стойностно изражение), на синтетичните конци и на вълнените изделия. Традиционно най-голямата част от износа на текстил и облекло се пада на конфекцията - повече от 1.688 млрд. лв., или 48.3% от общия експорт, и трикотажните облекла, чийто износ възлиза на 1.142 млрд. лв.
От гледна точка на обем на износа обаче през 2006 г. се отчита изненадващ спад от около 0.9% на трикотажните облекла и повече от 6% за конфекцията. Причината за това е увеличението в средните цени за килограм изнесени облекла. Изводът е, че през 2006 г. ръстът на износа се дължи на нараснала конкурентоспособност от гледна точка на съотношението цена/качество за разлика от предишни години, когато се произвеждаха по-големи количества облекла на по-ниски цени, коментират от БАПИОТ. Основните пазари за българските производители на текстил и облекла са страните от ЕС и най-вече Германия и Гърция. Най-силния ръст бележи италианският пазар.
През 2006 г. общият внос на текстил и облекло в България е нараснал със 7.5 % до 1.46 млрд. евро. Секторният положителен търговски баланс възлиза на 324 млн. евро, което е ръст от 4.2% сравнено с 2005 г. Вносът на текстил, помощни материали и аксесоари към България идва от страните от ЕС за дообработка при подизпълнители и обратен износ на готови изделия.
Очакванията на специалистите са през тази година българските предприятия да се съсредоточат върху конкурентните си предимства, които са основно в специфичната ниша на производство на къси серии облекла със сложен дизайн и кратки срокове на изпълнение. Ще се запази тенденцията компаниите да се ориентират към изработването на среден и висок клас облекла за страните от ЕС. Такива са позициите, които българската индустрия за облекло ще има възможност да запази и през следващите години.
Резултати на отрасъла за 2006 г.
- Износ на текстил и облекло - 1.784 млрд. евро
- Внос - 1.46 млрд. евро
- Положителен търговски баланс - 324 млн. евро
- Заети в сектора - 167 880
- Ръст на заплата в сектора - 11%