Серджо Зийман: Иновативното мислене не е само създаване на нови продукти
Да си иновативен не означава само да измисляш нови продукти, а да намериш характеристиките, които те отличават от останалите. На това акцентира в лекцията си "Как да се различавате от всички останали" Серджо Зийман, който беше в България като специален гост на първия Marketing Innovation Forum. Бившият главен маркетинг директор на "Кока-Кола" и автор на "Краят на маркетинга, какъвто го познаваме" прогнозира бъдещето на бранша и изложи вижданията си, че маркетингът трябва да е част от задълженията на висшия мениджмънт на компанията.
"Не може първо да се мисли за производството и след това как ще се продава вече създаденият продукт. Маркетингът е основата и началото", каза Зийман. За пореден път той изложи вижданията си, че маркетинг директорът трябва да е бизнесмен, който разбира от парични потоци, а не генератор на идеи за рекламни клипове. Той подсказа на участващите в събитието български специалисти, че най-добрият начин да разберат защо продуктът им се продава е, като наблюдават т.нар. heavy users (хората, които използват определен продукт или услуга в най-големи количества) и отчитат какво го прави полезен в техните очи.
На събитието, организирано от в. "Капитал", освен Зийман участие взеха още две светила в маркетинга - Лари Хокман и Гай Кавазаки.
Хокман, който е един от най-добрите специалисти по програми за лоялност на потребителите, разказа какви са модерните начини клиентите да бъдат спечелени завинаги. "Основното, което изгражда лоялността у потребителя, е компанията винаги да спазва дадените обещания", каза Хокман. И обобщи желанията на потребителите: "Клиентите искат продукти, които не усложняват живота им, услуги и информация в съответствие с тяхната скорост на живот, контрол над продукта, качество и справедлива цена."
Във форума с презентация за изкуството на иновациите се включи и бившият евангелист (човек, който налага идеи) в Apple Гай Кавазаки."С това събитие искаме да провокираме всички, които се занимават по някакъв начин с маркетинг, да погледнат отвъд настоящата си работа или тригодишните бизнес планове и да помислят иновативно за продуктите и услугите, които създават и ще създават. Затова им предлагаме достъп до ексклузивно съдържание и едно от посланията, които използваме в рекламите на форума, е: "Чуйте това, което другите ще прочетат догодина", разказаха от екипа, който организира събитието в "Икономедиа" (компанията, издател на "Капитал" и "Дневник"). Организаторите планират Marketing Innovation Forum да стане ежегодно събитие.
Серджо Зийман, основател и председател на консултантската компания "Зийман груп":
Поддържате теорията, че маркетингът трябва да е основната функция в компанията. Това само за зрелите пазари ли важи или за всички компании?
- Колкото повече конкуренцията се засилва, толкова повече компаниите се нуждаят от разграничаване от останалите играчи на същия пазар. Погледнете една сергия - там продавачите могат да се съревновават само на ценово равнище. Но компаниите имат хиляди възможности да се отличат от конкуренцията по друг начин и това е маркетингът.
Какви са основните грешки на изпълнителните директори, които консултирате?
- Когато се появи продукт, които е успешен и носи печалба, компаниите се радват. Но забравят, че много скоро конкурентите им ще създадат подобен продукт и не след дълго на пазара ще има много подобия на техния продукт. И отново се връщаме на въпроса как да се отличим от останалите. Няма универсален отговор, но най-общо - като акцентираме върху онова, за което клиентът ще плати.
Каква е вашата най-голяма грешка?
- Може би като най-голяма грешка отчитам отношението ми към хората, не винаги съм отделял достатъчно внимание на чувствата им. Може би на моменти съм бил твърде агресивен. В бизнеса не съм правил грешки, защото винаги съм имал стратегия, която съм следвал.
Важна ли е интуицията за маркетинг специалиста?
- Интуицията може да помогне веднъж, но решенията в бизнеса се взимат на база проучвания. Категорично.