Йордан ПАНАЙОТОВ: Продължаваме да инвестираме в нови лозови масиви

Йордан ПАНАЙОТОВ: Продължаваме да инвестираме в нови лозови масиви

Йордан ПАНАЙОТОВ
Йордан ПАНАЙОТОВ
Йордан Панайотов до 2000 г. е на различни ръководни длъжности във "Винком Бургас" АД, в това число и председател на съвета на директорите на винопроизводителното дружество. От 2000 до 2004 г. е изпълнителен директор на "Черноморско злато" АД – Поморие, след това е корпоративен директор на Festa wine company - фирма на "Феста холдинг", под чиято шапка са винопроизводителните дружества на холдинга в Бургас и Поморие. В момента е изпълнителен директор на двете винопроизводителни дружества на "Феста холдинг" - "Винком Бургас" АД и "Черноморско злато" АД - Поморие.
Как присъединяването на България към ЕС се отрази на политиката на ръководените от вас фирми?
- Отрази се положително на вътрешния пазар, който се увеличи в буквалния смисъл многократно, след като стана един общ. Опростиха се нещата, няма митнически пречки, по друг се начин се решават нещата и търговията се развива. Продължаваме да имаме позиции и на руския пазар. Там също има стабилен ръст, след като решихме транспортните проблеми. Изнасяме за Япония и интересът за там също се увеличава.
На националните дегустации в Пловдив "Винария 2007" заводите на холдинга спечелиха доста отличия. Как ще коментирате това признание?
- Спечелихме общо 35 отличия – 29 медала и 6 дипломи, както и отличието на Националната лозаро-винарска камара за най-добро комплексно представяне. Тя се дава на завода, който е събрал най-много призове. Бих уточнил, че при белите вина, където "Феста" от години присъства сред призьорите и носителите на най-престижните отличия, реколта 2006 донесе отново злато за "Шардоне от Поморие", известно като "GP Златен ритъм".
Традиционно силните бели вина от региона - мускат, совиньон блан и димят, заслужиха сребърни медали. Като обещаваща заявка за нов хит на пазара може да се приеме сребърното отличие за траминер от собствените лозя на "Феста". Бих казал, че всички тези резултати са и пряк резултат от инвестиционната програма на холдинга за засаждане на нови лозови масиви в Бургаския регион.
Като изненада за широката публика могат да прозвучат трите златни и трите сребърни медала в раздела на червените вина. За специалистите, които наблюдават бранша, този резултат е по-скоро закономерност, след като "Феста" направи заявка за отличие още на "Винария 2004" със спечеления от "Каберне Совиньон" на "Винком Бургас" "Златен ритон".
Впечатляващото на тазгодишните дегустации беше масираното присъствие на червени вина сред наградите на "Феста" и особено златните медали на две купажни вина – "Каберне Совиньон & Мерло" и "Мерло & Каберне Совиньон & Ширас". Тези комбинации постепенно стават хит на пазара.
Спазена беше и дългогодишната хегемония на бургаските гроздови ракии. Четирите златни медала не са изненада. За почитателите на традиционната българска напитка "Бургас 63", "Бургаска мускатова" и "Поморийска мускатова" са се превърнали в нарицателно за класен продукт.
Със същата сила това важи за виненото бренди от Поморие, където "Черноморско злато" АД е сред топ производителите в Европа. Златото е заслужено и за 37-годишното и 50-годишното бренди Black Sea Gold XO – напитки от най-високо световно качество.
Имаше ли изненади на "Винария 2007"?
- Категорично сегашната беше по-изчистена. Субективизмът обаче си остава. Диагностиционните комисии са от участници, които познават собствените си продукти. Най-добрият вариант при един такъв конкурс е участниците да са неутрални.
Има и друг момент, който искам да отбележа. Да не се изпращат проби, след като наличните количества от дадения продукт са не повече от 3-4 тона и на пазара липсва тяхно производство. Най-добре е да се вземат проби от търговската мрежа. Важно е качеството на пазара, а не това в 2-3 бъчви.
Как ще се работи във "Феста" по посока на подобряване на качеството?
- Ние сме сертифицирани по ISO и задължително спазваме съответните норми за качество. До дни ще е реалност сертификацията по ХАСП за безопасност на продуктите. Това засега не се изисква, но ние изпреварваме и в това отношение събитията.
Така също планираме изместване на мощностите на "Винком Бургас" на нова площадка до "Черноморско злато" край Поморие. От една страна, няма смисъл да поддържаме два завода мастодонти. От друга страна, съгласно директивите на Европейския съюз такива промишлени предприятия не може да има в границите на съответния град. Така или иначе ще дойде време, т.е. ако ние не се преместим, ще ни наложат да го направим. Заедно с преместването на "Винком Бургас" извършваме и цялостно преоборудване на поморийския завод "Черноморско злато".
Продължаваме да инвестираме в нови лозови масиви. Тази година засяхме и продължаваме да сеем. През есента ще засеем още около 1000 дка. Само за тях ще инвестираме 2 млн. евро. С това собствените ни масиви ще надхвърлят 6000 дка. Това, че произвеждаме собствена суровина, се отразява също положително на качеството.
Какви други новости да очакваме от "Феста"?
- Предстои да пуснем нова серия от висококачествени купажни вина, които взеха златни медали – бяло и червено бленд, много модерни в момента. Те ще бъдат в ограничено количество, но с много високо качество. Те са от специално подбрано грозде от собствените ни лозя – каберне, мерло, ширас, траминер, совиньон блан и шардоне. Бутилките ще са италиански с впечатляващ дизайн. Пускаме ново "Розе от Южния бряг" от 2007 г. Нова е ракията "Поморийски бисер", тя все още отлежава. Тя е висококачествена и във високия ценови сегмент и ще бъде на пазара през есента на тази година.
Ние не сме №1 по продажба на спиртни напитки, но поддържаме високо качество. Имаме пробиви с ракията в САЩ, Русия, Прибалтика, Япония, Германия и ще продължим да работим в тази посока.
Пускаме и 50-годишно бренди. Въобще заводите на "Феста холдинг" стават сериозен конкурент на всички традиционно доказани изби. Ще продължаваме да изкачваме върховете, за да затвърдим и през следващите години позициите си във винарския бизнес.
Какви са тенденциите във винопроизводството в България според вас след анализите от националните форуми и след като вече сме част от европейския пазар?
- Тенденциите са към повишаване на качеството и сваляне на себестойността. Ние специално ще го постигнем чрез намаляване на поддръжката на огромния сграден фонд чрез сливане на двата завода, намаляване на работната ръка и енергоносителите и обръщане повече внимание на енергийната ефективност. Това ще съкрати в значителна степен разходите, оттам ще намалим себестойността.
Друга посока, която ще се следва, е внедряването на нови технологии и автоматизирането на процесите без участието на човешки ресурс.