Производител на алкохол нападна пазарните лидери
Трите най-големи производители на алкохол в България продават продуктите си на дъмпингови цени и с фалшив бандерол, заяви на пресконференция в сряда Павлин Найденов, председател на Асоциацията на производителите, вносителите и търговците на спиртни напитки. Найденов е и един от управителите на "Селект дистилъри" - четвъртата по големина компания на пазара. Останалите членове на асоциацията обаче не подкрепиха твърденията му. Категорично се разграничаваме, заяви Ели Герганова, управител на "Диаджео", която е основният дистрибутор на "Джони Уокър", "Бейлис","Смирноф" и др. в България. Тя е член на асоциацията и представи позицията на вносителите на спиртни напитки в страната. Подобни твърдения, че конкретни компании работят извън правилата, не бяха обсъждани на проведената наскоро среща на бранша с Министерството на финансите, а там това можеше да бъде заявeно, обясни Бранимир Ботев, който също председателства асоциацията. Факт е, че ние съвместно с министъра на финансите констатирахме, че има проблеми, но е факт, че съвместно целият бранш, министерството, митниците и НАП се ангажирахме да предприемем мерки за тяхното преодоляване, а това е европейският подход, допълни той.
Според маркетинговия анализ, представен от Найденов, месечно на пазара в България се продават около 4.5 млн. литра алкохол. Най-голям пазарен дял има "Винпром Пещера", като техните продажби на месец са близо 1.4 млн. литра. Втора по пазарен дял е "СИС индъстрис", чиито продажби са близо 1.3 млн. литра месечно, а трета е ЛВК "Търговище", която продава около 500 хил. литра месечно. Четвърта по пазарен дял е "Селект дистилъри", която продава по 65.5 хил. литра. Нелоялната конкуренцията от трите най-големи компании в България и дъмпинговите цени, на които те продават продуктите си, са основната причина да имаме лоши финансови резултати и да бъдем принудени да спрем работата на завода си от днес, заяви Димитър Христов от "Селект дистилъри". Той съобщи, че по тази причина преговарят с голям световен играч в бранша за продажбата на дружеството, без да уточни името на потенциалния купувач. Според запознати интерес е проявен от страна на концерна "Бакарди Мартини".
Според изчисленията на "Селект дистилъри" от фалшивите бандероли и неплащането на акциза държавата губела по 180 млн. лв. годишно. Според външни наблюдатели този дял не надхвърля 40%, посочи пък Бранимир Ботев.
И от трите обвинени компании в сряда не можеха да бъдат намерени представители за коментар.
От Агенция "Митници" обясниха, че разполагат с квалифицирани експерти и необходимата техника за проверка на бандеролите в специализираната им лаборатория и е невъзможно нарушителите да оспорят по съдебен път наложените наказателни актове. "Не се изисква специален лиценз от БНБ за експертите ни, които удостоверяват дали ценните бонове са фалшиви", обясни зам.-шефът на агенцията Румен Данев. Проверките на митниците от началото на годината са установили 133 нарушения, от които 104 са свързани с изпълнението на закона за акциза. Статистиката обаче не води точен отчет за случаите с фалшифицирани бандероли.
От Агенция "Митници" обясниха, че разполагат с квалифицирани експерти и необходимата техника за проверка на бандеролите в специализираната им лаборатория и е невъзможно нарушителите да оспорят по съдебен път наложените наказателни актове. "Не се изисква специален лиценз от БНБ за експертите ни, които удостоверяват дали ценните бонове са фалшиви", обясни зам.-шефът на агенцията Румен Данев. Проверките на митниците от началото на годината са установили 133 нарушения, от които 104 са свързани с изпълнението на закона за акциза. Статистиката обаче не води точен отчет за случаите с фалшифицирани бандероли.