Превозвачи извън ЕС ще плащат такса през България

Превозвачи извън ЕС ще плащат такса през България

Транспортното министерство и фонд "Национална пътна инфраструктура" обсъждат възможността за въвеждане на такса за преминаване през България на превозвачи от страни извън ЕС, съобщи транспортният министър Петър Мутафчиев. Новата такса ще се заплаща от всички камиони над 12 тона. Експерти обясниха, че въвеждането й трябва да бъде променена тарифата на транспортното министерство, Законът за автомобилните превози, вероятно Законът за пътищата, както и двустранните спогодби за автомобилни превози. В тях трябва да бъде променено досегашното понятие за чуждестранен превозвач.
Транспортният министър мотивира новата такса с необходимостта от средства за поддържане на пътищата. Най-вероятно дневната винетка за тях ще струва 15 лв. През ноември ще стане ясно какъв ще бъде размерът й и какви средства ще бъдат събрани във фонда. Тогава България ще докладва на ЕК размера на поскъпването на годишната винетка за тежките камиони и автобусите. Стикерите за леките автомобили ще останат без промяна. Очаква се седмичната винетка за камионите да поевтинее с около 5 лв. до 20 лв.
В момента не съществува пропорционалност между дневната и годишната винетка, каквото изискване е записано в европейските директиви, каза Мутафчиев. Съотношението между дневна и седмична винетка е 1/6, на дневна/месечна - 1/15, и на дневната спрямо годишната - 1/48. Директивата предвижда съотношението на цената на дневна и седмична да е 1/5, а на дневната към годишната - 1/80.
Предложението за въвеждане на таксата за турските превозвачи беше лансирано от Българската асоциация на сдруженията за автомобилен транспорт още през миналата година. Тогава организацията даде пример с Унгария, където е въведена такава за чужди превозвачи. До момента транспортното министерство отказваше да обсъжда този въпрос с мотива, че таксата трябва да бъде въведена за всички страни и ще намали трафика през страната.

До 2010 г. винетната система ще остане, независимо че работна група обсъжда варианти за отпадането й, каза Мутафчиев. Той посочи, че отпадането й ще зависи от влизането в сила на договора с португалския консорциум за концесията на магистрала "Тракия". Според него един от вариантите е да се въведат платено преминаване по магистралите и за пътищата да се правят отчисления от акциза върху горивата. Според пресмятанията на финансовото министерство за отпадането на винетките и преминаването към друга система са необходими 200 млн. лв.