Браншовиците в автотранспорта са пред обединение
Съюзът на обединенията в автомобилния транспорт (СОАТ) и Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт (БАСАТ) водят разговори за подписване на договор за съвместни действия, съобщи зам.-председателят на СОАТ Красимир Лалов. Очаква се договорът да бъде подписан в най-скоро време. СОАТ предлага браншовиците да поемат обучението и преквалификацията на шофьорите, контрола върху извършените технически прегледи, разпределението на многократните разрешителни (СЕМТ), които важат за превози за страни извън ЕС. В момента отговорността за издаване на документите за извършените прегледи се размива в администрацията в същото време се увеличават катастрофите с камиони, които са минали на технически прегледи, но се управляват от шофьори с малък опит, обясниха браншовиците. Според Лалов трябва да се завишат изискванията за получаването на професионална компетентност на управители на транспортните компании. Доказването на професионалната компетентност по закон е едно от условията за лицензиране на превозвачите. Прехвърлянето на тези функциите към браншовите организации може да стане след приемане на Закон за браншовите организации и влизането в сила на регламент 2003/59 на ЕС, който изисква шофьорите, които извършват превози срещу заплащане да имат квалификационни карти и да преминават на курсове на всеки пет години. Регламентът ще се прилага от септември 2008 г., но засега транспортното министерство няма яснота кой ще извършва обучението.
"Вече имахме среща със СОАТ по тяхно предложение за общи действия. Браншът има огромни проблеми, но най-важното е да защитим българските превозвачи", коментира председателят на БАСАТ Мирослав Столарски. Той посочи, че българските шофьори в Унгария са глобявани за незначителни нарушения и дори безпричинно като глобата понякога достига до 6000 евро за нарушение на евродирективата за работното време, но за момента транспортното министерство не е предприело необходимите действия за решаване на проблема. Преди месец на среща между представители на изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" и унгарската агенция "Митници" представителите на автомобилната администрация са призовали за по-толерантно отношение към българските шофьори и представили примери за необосновани и несправедливи санкции. Срещата беше организирана от посланиците на двете страни. Според браншовиците обаче освен размяната на дипломатически писма друга сериозна промяна няма.
От браншовата организация смятат, че върнатите от президента промени в Закона за автомобилните превози не гарантират равнопоставеност на българските и чужди транспортни компании.
***************************************
Екскурзиите на деца и ученици да се извършват в светлата част на деня с категоризирани автобуси. Този текст ще гласува за второ четене Комисията по транспорт и съобщения днес. В края на миналата седмица парламентът подкрепи ветото на президента на промените в Закона за автомобилните превози, които допускаха нощни пътувания, когато са част от трансфер в общия туристически пакет. По искане на браншовите организации вероятно в закона ще залегне текст, че категоризацията на автобусите ще се отнася и за чуждестранните превозвачи.