Ангел Динчев: Бъдещето е в екологичните подемни системи

Ангел Динчев: Бъдещето е в екологичните подемни системи

На есенното техническо изложение в Пловдив каростроителният завод "Димекс" спечели златен медал за нова версия еднотонен електрокар, който се отличава с енергоспестяващата си система. Пловдивският производител на електро- и мотокари не е сред гигантите в бранша, но за последните 16 години инвестира в иновации и непрекъснато увеличава продажбите. Техническият директор на завода Ангел Динчев представя стратегията на компанията
С какви нови изделия се представихте на "Есен 2007"?
- По традиция "Димекс" всяка година излага нови изделия, но за разлика от друг път вече залагаме не толкова на дизайна на карите, колкото на техническите им характеристики и агрегатите. Политиката на компанията е да инвестира в енергийноефективни разработки и с по-малко разходи да вършим повече работа. Светът върви напред и все повече се налагат продуктите, които не замърсяват околната среда и за чието производство се пестят суровини и енергия. За да бъдем конкурентни, е важно да инвестираме в подобни разработки. На тазгодишното изложение показваме три нови модификации, за един от които получихме златен медал. Комисията отличи новия електрокар с товароподемност един тон, който се отличава със значително по-висока енергозапасеност. Ако досега с едно зареждане на батерията товарите са обработвани за 24 часа, с новите батерии срокът се удължава с около 20 процента. Разработката е съвместно дело на инженерните екипи от "Димекс" и казанлъшкия машиностроителен завод "Капрони", които от година и половина разработват научно приложния проект за създаване на енергоефективни хидравлични системи с батерийно захранване. Идеята се роди от желанието да покриваме екологичните изисквания. Въпреки че през последните 10 години сме инвестирали значителни средства в екология, за нас беше важно да въведем технологични подобрения. Новост е и хидравличната система, която приложихме в мотокарите. Нагледно, ако тази система се състои условно от десетина точки, започвайки от резервоара, през филтъра и помпите, техническата модификация позволява хидравликата да бъде оптимизирана и с по-малко загуби. Така увеличихме мощността на електродвигателя от 30 до 50% - примерно при задвижване на карите вместо батерия от 7.5 киловата вече се използва 5-киловатова мощност. Проектът се реализира и внедри в производството за година и половина, което беше изключително важно за нас.
Ползвахте ли чужд опит?
- Не. Знаете, че в България отскоро се правят първите стъпки за интеграция на научни екипи с производството и "Димекс" не изостана от тази тенденция. Инженери от нашето развойно звено успяха заедно със специалисти от Техническия университет да подобрят хидравличната система на карите и се стигна до голяма икономия на енергия. Почти всички параметри на помпите и електродвигателите, които правим в България, напълно се конкурират с карите на европейските лидери в бранша. На есенното изложение нашите експонати по нищо не отстъпват на тези на германските компании "Щил"(Still) "Линде" (Linde) и др.
Какви други инвестиции са направени в производството?
- От създаването на завода до сега сме защитили като промишлени образци 11 мото- и електрокари. На "Есен 2007" представихме още една нова разработка на електроплатформа с хидравлично управление. Досега тази платформа беше с механично управление, което силно затрудняваше работата при превоза на товари. Новата платформа вече се управлява като лек автомобил, което ще облекчи работата при превоза на товарите. Хидроагрегатът сега е обединен с помпата, електродвигателя и резервоара и на практика създадохме едно малко бижу, което позволява карът да се управлява буквално с два пръста. Другата новост е, че от една година "Димекс" произвежда сам детайлите, възлите и агрегатите, които преди това възлагаше на външни доставчици. Към завода беше създадено технологично направление, което изцяло захранва ешелонното ни предприятие за производството на тези агрегати. Ако цилиндрите за подема на машините по-рано се изпълняваха от поддоставчици, сега ги правим сами. Това са 200 вида цилиндри, които се влагат в различни машини. За нас беше изключително трудно да доставим лимитиран брой от някои детайли, защото малките поръчки винаги са скъпи, изпълняват се бавно и това ни затрудняваше. След като резервните части започнаха да се произвеждат в "Димекс", по всяко време разполагаме с необходимите детайли и печалбата остава за нас. От половин година започнахме да инвестираме и в ново оборудване. Вече сме купили две машини с цифрово-програмно управление, които многократно повишават производителността. Машините са дело на завода за металорежещи машини "Металик" в Пазарджик.
Имате ли нови планове за обновяване на производството и в каква насока работите?
- Искаме сами да започнем да произвеждаме двигателния мост на машините. Сега го купуваме от български или италиански компании, но искаме да приложим наше ноу-хау на база на опита, който сме натрупали. Имаме патент за мост за мотокари с хидравлични мотоспирачки, но поради липса на технологично оборудване все още не го произвеждаме. Правихме опити да го възлагаме на външни изпълнители - направихме го за няколко мостри, но излезе много скъпо, защото то е ново за България. За да не се замърсява природата, феродото се поставя в маслена баня, което позволява да се износва по-бавно. Европейски опит в това отношение има, от наша страна са необходими съответните инвестиции. Инженерите работят с програма за триизмерно проектиране, в останалите отдели също са внедрени нови системи за организация и контрол, които оптимизират цялостната дейност.
Кои са по-търсените кари?
- Преди пет години преобладаващо произвеждахме мотокари - 90%, и само 10% електрокари. Сега съотношението се изравни, но от тази година машините на батерии са повече от тези на дизел и газ. И това е нормално, защото изискванията за чистотата на въздуха стават все по-големи. В момента при карите до 2 тона почти 90% са на електричество. Така малкият сектор почти изцяло се преориентира към екологичните машини. Осъвременихме и системата за ремонт и обслужване на клиентите. Отскоро създадохме и система с няколко сервизни коли, които в рамките на 24 часа в България обслужват всички машини. Имаме богата търговска база - над пет са специализираните ни магазини. От началото на тази година увеличихме гаранцията на 2 години или 2 хиляди моточаса, така както го правят европейските производители. Някои производители не ни дават подобна гаранция, но "Димекс" поема нещата в свои ръце. Нашите мотокари са от 1 до 5 тона, електрокарите - от 1 до 4 тона. Платформите са с 1 и 2 тона. Като цени сме доста по-евтини от германските машини.
Къде се продават карите на "Димекс"?
- Над 65% от продукцията ни е за износ. Големите ни клиенти са Русия, Украйна, Унгария и Румъния. Успяхме чрез задграничните ни търговски дружества не само да върнем позициите си в тези държави, но и да разширим пазарите. Част от идеите, които реализираме, са на база на маркетинга, който правим сред потребителите. В Русия например имаме над 119 дилъра, с които правим годишни срещи. Те представят изискванията на потребителите и ние се съобразяваме с тях. Електро- и мотокарите се използват основно в складове, търговски вериги и супермаркети.
С колко процента се увеличиха продажбите в Русия?
- Миналата година беше рекордна в продажбите - спрямо 2005 г. те се увеличиха с 50%. До септември т.г. износът е нараснал с 30% и се очаква до края на годината този процент да нарасне. За последните 16 години компанията се развива изключително успешно. Много добре се развиват не само източните пазари, но и тези в Румъния и Унгария. Повече от пет години работим в Унгария и въпреки че там конкуренцията е много по-голяма, продукцията ни се приема добре. От друга страна, за нас е важно да сверим часовниците си. Изнасяме успешно и в съседните държави Гърция и Турция, но в по-ограничени количества.