Девин
Една от най-новите публични компании на борсата - "Девин", е лидер в продажбите на бутилирани води на българския пазар с пазарен дял от над 30%. Компанията е собственост на една от най-бързо разрастващите се в Централна и Източна Европа компании - австрийската "Соравия груп". Основната й дейност е дистрибуция и продажби на минерална и изворна вода с едноименната марка, както и на газирани и безалкохолни напитки. От началото на тази година компанията разшири асортимента си от продукти, като стана изключителен вносител на марката Red Bull.
Лидерската позиция на "Девин" и силното търсене на борсата за нови акции бяха в основата на огромното презаписване (5 пъти) на емисията ценни книжа на дружеството при първичното публично предлагане в края на юли.
Като резултат бяха разпределени 3.225 млн. нови книжа, след като освен 3 млн. нови акции бяха пласирани и половината от предварително обявените за продажба 450 хил. съществуващи акции на мажоритарния собственик. По този начин от емисията постъпиха 18.3 млн. лв. Публичното предлагане на бутилиращата компания се извърши по метода бук билдинг, като стойността на подадените поръчки надхвърли 235 млн. лв.
Набраните средства компанията предвижда да вложи в две направления - модернизиране на производството и повишаване на капацитета от 26 на 40 хил. бутилки на час и придобиване на нови компании за безалкохолни напитки в региона. Изпълнението на тези инвестиции трябва да спомогне за увеличаване на финансовите резултати на компанията през следващите пет години до 2012 г. - около 2 пъти ръст на печалбата от основна дейност до 17.6 млн. лв. и 3 пъти на нетната печалба и 57 на сто увеличение на продажбите до над 100 млн. лв.
Рисковете това да не се случи е стоящият проблем с невъзможността за ползване на по-голям дебит от изворите поради ограничения в новия закон за концесиите.
"Девин" не показва впечатляващи финансови резултати през последните три години. Продажбите на компанията растат с бързи темпове, стимулирани и от повишаването на потреблението на бутилирани води в страната. Разходите на дружеството обаче също се увеличават с бързи темпове и в крайна сметка при оперативния резултат и нормата на печалба за периода 2004-2006 г. се наблюдава тенденция на спад. Наред с това силно нараства и задлъжнялостта на дружеството, която тежест обаче донякъде се смекчава предвид основната дейност на компанията - търговия с бързооборотни стоки, което допуска по-висока стойност на заемните средства.
На фона на тези резултати повечето експерти бяха единодушни, че цената на акциите на "Девин", определена на първичното предлагане и на търговията на борсата, след това е висока. Добрите перспективи пред пазара - България изостава по потребление на минерална вода на човек от населението в сравнение с ЕС, огромният ресурс от свободни средства сред инвеститорите, както и вероятно високото доверие в мениджмънта се оказаха по-силен аргумент при оценката, което позволява дружеството да се търгува на относително по-високи от аналозите му в Европа и при показваните резултати нива.
SWOT анализ
Плюсове
Добър мениджмънт и популярна марка
Лидерска позиция на пазара
Минуси
Ограничен дебит на вода
Липса на лоялност на клиентите
Възможности
Ръст на потреблението на бутилирани води
Повишаване на цените на продуктите
Намаляване на разходите и подобряване на логистиката
Опасности
Засилващ се конкурентен натиск
Проблеми със закона за концесиите
Константин Абрашев, портфолио мениджър, "Бенчмарк"
Константин Абрашев, портфолио мениджър, "Бенчмарк"
Компанията направи успешно излизане на фондовия пазар от гледна точка на избора на момент за тази операция. Предстои акциите на дружеството да намерят равновесната си цена на борсата, което очаквам да се случи в рамките на тази седмица. По мое мнение в позицията са интегрирани високи очаквания, за което аз не мога да намеря оправдание. Дружеството показа не особено впечатляващи резултати за изминалите години, но въпреки това пазарът гласува високо доверие на мениджърите. Цената, която платиха инвеститорите за лев оборот на "Девин", надхвърли чувствително тази на аналогични компании в Европа. Разбира се, контрааргумент би бил агресивно развитие на компанията в бъдеще и реализиране на доходност над средното за сектора. Това би било вярно, ако компанията има определени конкурентни предимства. Въпреки че "Девин" е популярна марка в България, едва ли може да се твърди за някаква лоялност на клиентите към този продукт и те непременно да го предпочитат пред друг достъпен аналог на пазара. По-скоро доброто представяне на което и да било дружество в бранша е въпрос на по-добре развита логистика и дистрибуционна мрежа. Мениджърите на компанията обявиха, че намеренията им са по-скоро в посока придобивания на компании в региона, за което имат в наличност над 10 млн. лв., но в случай че оценката на тези потенциални цели е наполовина от тази на "Девин", тези средства ще бъдат, меко казано, недостатъчни, дори и при използване на кредитиране. В случай че стигат, то тогава се отваря въпросът за справедливата цена на "Девин".
Цветослав Цачев, ръководител "Анализи", "Елана"
"Девин" е публична компания, която е част от сектор без аналог и насочен изцяло към растящото потребление в страната. Това дава отлични дългосрочни перспективи. На първо място, приходите и печалбата на дружеството ще зависят от силния темп на растеж на потреблението на минерална вода, които в момента са доста по-ниски от средното за ЕС. Освен това компанията ще се възползва изцяло от всички инфлационни процеси в близките години, докато цените в България се изравняват с европейските. Затова и продажбите на "Девин" имат потенциал да се утроят в близките няколко години, след като вече растат по-бързо от очакваното. В краткосрочен план върху нормата на печалба ще окаже влияние инвестиционната програма за намаление на разходите по бутилиране и евентуално строителството на логистичен център през следващата година. Прогнозираната печалба от 2.5 млн. лв. за 2007 г. изглежда лесно достижима след вече оповестените междинни резултати за летните месеци. Това ще помогне на акциите на "Девин" да се търгуват на база очаквания и да поддържат високо съотношение Р/Е в рамките на следващите няколко тримесечия.
140.9 млн. лв. пазарна капитализация
140.9 млн. лв. пазарна капитализация
8.11 лв. средна цена към 1 октомври
8.60 максимална цена от деня на листването
7.00 лв. минимална цена от деня на листването
Изтъргуван обем акции от листването 796 125
Изтъргуван обем акции за последната борсова сесия 16 056
Брой сделки от листването 1458
Забележка: Данните са към 01.10.2007 г.
ВИЗИТКА
Създадена:
Адрес: Девин, ул. "Васил Левски" 6
Телефон: 0301/6 49 37
Капитал: 17.891 млн. лв.
Дейност: Производство на минерални води и безалкохолни напитки
Последен отчет: 30 юни 2007 г.
Изпълнителен директор: Цветан Лъжански
ДВИ: Предстои да бъде назначен