Стефан Даковски: Телевизията е доста популярна и няма да изгуби битката с интернет скоро

Стефан Даковски: Телевизията е доста популярна и няма да изгуби битката с интернет скоро

Стефан Даковски
Стефан Даковски
Стефан Даковски е в HBO от стъпването на канала в България през 2002 г. Преди това е бил на работа в "Александра видео". Завършил е Техническия университет в София. От 1 октомври групата от канали на HBO се разширява. "HBO комеди" е премиера за България, който ще е безплатен за всеки абонат. HBO е първата платена телевизия в България, като каналът е изцяло със субтитри на български език. Освен с отсъствието на рекламни блокове HBO е популярен сред зрителите с излъчването на най-касовите кинохитове.
Разкажете повече за новия канал. Какво ще предложите на българския зрител?
- "HBO комеди" е първият изцяло комедиен филмов канал на българския пазар от така наречен мултиплексен тип. Това означава, че всеки абонат на HBO ще го получи напълно безплатно. Единственото условие е кабелният или сателитният оператор да има споразумение с нас и да поддържа този канал от 1 октомври или малко по-късно. Мултиплекс означава, освен че ще е безплатен, ще съдържа почти 100% програми, свързани с комедии. Характерно за мултиплекса е, че това всъщност е разпространение на принципа повече за по-малко. Опитваме се да дадем повече избор на зрителя, без това да се отразява на цената. Ще предложим премиерни заглавия, които се разпространяват по абсолютно същия начин, по който се разпространяват по HBO, т.е. ще има заглавия, които ще се видят за първи път. Премиера ще има на "Щастливецът Луди". Това е комедиен сериал на HBO. Характерно за него е, че се снима пред жива публика. Така реакцията на публиката е съвсем спонтанна и става в момента на сериала. Ще вървят още и класически комедийни сериали - "Братовчедът Вини", "Мис Таен агент" и други. Като цяло програмата е филмова. Но самите филми и филмови програми освен премиери съдържат и по-класическия комедийни заглавия и сериали.
Означава ли, че тепърва водите преговори с операторите?
- Практически вече имаме споразумения с почти всички оператори - "Евроком кабел" за София и Пловдив, "Кейбълтел" в София , МСАТ във Варна, СКАТ - Бургас, и "Телекабел" - Пазарджик и Сливен. Единственото условие от наша страна е операторът технически да може да поддържа тази опция. По отношение на сателитните оператори постигнахме споразумение с "Булсатком" и водим интензивни преговорите с "Aй Ти Ви партнърс". Ще се стараем в най-кратки срокове след старта веригата да бъде затворена изцяло - всеки един наш абонат да има достъп до двата канала.
Какъв хумор ще предложите на зрителите - британски или американски?
- Като мултиплекс на HBO той ще поддържа предимно холивудски хумор и оригинална продукция или по-нестандартни заглавия, свързани с характера на HBO. Ще заложим на холивудското забавление или на масовия характер на програмите.
На какво ще заложи каналът и как го промотирате на пазара?
- Работим в две направления - телевизионни премиери на блокбастърни продукции и оригинални продукции. Ще се опитаме максимално добре да комуникираме с нашите абонати, за да може този канал да е достъпен и за тях. Оттам нататък се надявам качеството да говори само по себе си. Ще комуникираме "Комеди" през основния ни канал, а есенната кампания ще ни даде възможност да тестваме.
Какви са очакванията ви за новия канал?
- Ние сме платена телевизия и основният фокус е да набираме повече абонати, които да си плащат. Целта ние да предлагаме повече на тях за това, което си заплащат, да дадем нещо повече. Не мисля, че ще имаме проблеми с гледаемостта, тъй като според пазарни проучвания това е най-популярният жанр. Не очакваме продажба на реклама или такса, която да се върне.
Как ще се възприеме от българския зрител?
- По същия начин, по който се прие от зрителите в Румъния, Полша, Унгария, Чехия, където каналът работи от няколко месеца. Имаше известни различия в зрителската аудитория за това как се приема вторият жанр - трилър, екшън или драма. При всички страни обаче комедията е абсолютен хит. От тази гледна точка мисля, че ще бъде прието позитивно, още повече че ние сме платена телевизия.
Предвиждате ли други проекти?
- Надяваме се в бъдеще да пуснем още такива мултиплекси. Засега не мога да кажа нищо конкретно. В САЩ HBO има няколко такива канала - HBO Family, Cinemax Ection, Max Thriller. Нашите усилия също ще бъдат насочени в тази посока. Всеки един мултиплекс е ориентиран към съответния популярен жанр. Във Великобритания "Англия скай" също следва подобен модел като платени програми. Безспорно екшънът или фамилната програма е най-желаната програма. Преди да предприемем следваща крачка, ще се допитаме до зрителите. Ще направим по-прецизно проучване за предпочитанията дали да бъде трилър, екшън или драма.
Как ще опишете българския зрител?
- От наша гледна точка българският зрител е абсолютно нормален, стандартен, европейски клиент. Ако сме имали някакви предизвикателства през тези пет години, откакто присъстваме в страната, то са били с нивото и развитие на самия пазар. Във всяка една ситуация българският зрител реагира почти по същия начин като европейския. Разбира се, има специфики, но те са в границите на допустимото.
Как ще коментирате все по-широкото разпространение на интернет? Не се ли притеснявате, че уебпространството постепенно измества традиционните медии?
- Като платена телевизия и въобще като компания, която отговаря на най-новите тенденции, определено трябва да работим в тази посока. Имаме определени идеи, но все още няма нищо конкретно като развитие. На този етап смятам, че класическият начин на разпространение е достатъчно популярен независимо от интернет.
Преди няколко месеца Бил Гейтс изказа мнение, че до няколко години телевизията ще умре.
- Мисля, че в световен мащаб телевизията е достатъчно популярна, за да остане още доста време. От моя гледна точка всичко опира до удобството. Телевизията, глобално погледнато, представлява удобен начин за получаване на забавление. Разбира се, интернет предлага удобство, интерактивност. Но телевизията в крайна сметка има в известна степен изненада. Винаги може да намерите програма, която да ви изненада. От тази гледна точка класическият начин на разпространение на телевизионни програми не мисля, че върви надолу. Телевизията като такава трябва да отговаря на световните тенденции - да се развива като всеки друг продукт. От тази гледна точка гъвкавостта, интерактивността е нещо важно. Например в САЩ съществува допълнение към HBO - различни програми могат да бъдат гледани в удобно за зрителя време. Така извън класическия начин за гледане зрителят има възможност срещу определен начин на абониране да гледа това, което иска. Това, разбира се, трябва да го предложи самият оператор. Това по никакъв начин не пречи на HBO като програма.
Планирате ли да приложите този модел в България?
- Работим по този проект. Досега сме били възпрепятствани поради много причини. За да осъществим тази идея, трябва да има предпоставка като техническо разпространение. Т.е. развитието на кабел и сателитната телевизия, развитието на допълнителните услуги, развитието на дигиталната телевизия трябва да може да поддържа това.
Техническото ниво на българските операторите създава ли пречки за реализирането на проекти?
- Не бих казал, че е проблем на България, а на развитие. Просто трябва време. Сходни са проблемите и в Европа. За разлика от пазара САЩ, който е доста напред, цяла Европа върви по своя път. Преходът е труден, сложен, комплексен - ще мине време и трябва да се извърви.
Българският пазар на платена телевизия различава ли се от този в Европа?
- Ако говорим за нашия сегмент - присъствието на HBO европеизира българския пазар. Присъствието на най-известните заглавия дава възможност на българския зрител да получи всичко, което една платена телевизия може да предложи. Съобразяваме с това, че се намираме в България - по никакъв начин не сме ощетили клиента си.
Как е позиционирана платената телевизия в България?
- По отношение на цената - не вървим надолу като цени, но нагоре като програми. По отношение на конкуренция - в областта на платена филмова телевизия почти никъде няма. Предвид характера на продукта почти навсякъде в Европа HBO предоставя най-големия избор. Единствено в Полша има конкуренция - "Канал +".