Арома

Арома

(AROMA)
Визитка:
Основана: 31 октомври 1924 година
Адрес: София, ул. "Кирил Благоев" 12
Дейност: Производство и търговия с парфюмерия и козметични продукти
Изпълнителен директор: Димитър Луканов
Контакти: 935 02 07
Последен счетоводен отчет: 30 септември 2007 г.
Основен капитал: 5.164 млн. лв.
Индекси: не е включена
Брой сделки за последните 3 месеца: 1432
Прехвърлени ценни книжа за последните 3 месеца: 246 862
Изтъргуван обем на 3 ноември: 547
"Арома" е най-големият производител на парфюмерийни и козметични продукти в България, но е експортно ориентирано дружество и над 70% от оборота му са резултат от реализация на международните пазари. Към момента компанията разполага с партньори в 56 страни по света.
Като търговско дружество "Арома" е основана още през 1924 година, но през 1947 година е национализирана. Отново в частни ръце минава през 1996 година, но държавата запазва миноритарно участие от 3% до 2000 г. По това време е започнат процес по регистрация на дъщерни дружества в страни от региона, които да разпространяват продуктите на компанията, и към настоящия момент такива има в Румъния и Македония.
Сред по-известните марки, собственост на българския производител, са пастата за зъби Astera, едноименните сапуни и мокри кърпички, както и шампоаните за коса Fresh.Компанията е стартирала и програма за опазване на околната среда, като за индивидуалните и груповите опаковки на продуктите се използват картони с ниско съдържание на целулоза. Самите производства на "Арома" са екологично чисти и безотпадъчни, а алуминиевите опаковки на аерозолите и пастите за зъби, както и пластмасовите флакони се рециклират напълно.
В последните 4 години дружеството отчита подобряване на финансовите си резултати, като общата стойност на задълженията бележи тенденция към намаление, а печалбата показва устойчив ръст. Това не остана незабелязано от инвеститорите, като през последните 6 месеца акциите на компанията са поскъпнали с 229%.
"Арома" разполага с практически затворен цикъл на производство, като притежава свои собствени линии за производство на ламинатни туби и собствена печатна база. Самата продукция пък се произвежда с използването на три напълно автоматизирани линии за пасти за зъби, четири автоматизирани линии за производство на оцветители за коса, допълнителна автоматизирана линия за производство на аерозолни продукти, както и линии за производство на шампоани и бяла козметика.
През миналия месец един от основните акционери на фармацевтичната компания "Софарма" - "Телекомплект", придоби 5.87% от "Арома", като сделката бе осъществена на блоков сегмент. "Арома" е втората козметична компания, в която "Софарма" или компании, свързани с нея, придобиват дялово участие. В средата на септември участието на "Софарма" пряко и чрез свързани лица в козметичната "Лавена" стигна 5.18% по данни от бюлетина на Българската фондова борса. Именно навлизането на компания от кръга на "Софарма" даде тласък на котировките на акциите на "Арома".
SWAT анализ
Силни страни
Продуктите на компанията са добре познати на българския пазар, което им гарантира и добра реализация.
Нивото на задлъжнялост бележи спад и мениджмънтът на компанията има по-големи възможности да използва ливъридж ефекта в бъдеще.
Слаби страни
Марките, реализирани на българския пазар, са позиционирани към средния ценови клас, което не дава възможност да се печели от продажбите на продукти с висока добавена стойност.
Боята за коса, чиято тежест в приходите от продажби е най-голяма, не се рекламира активно в сравнение с конкурентните марки.
Възможности
Технологичното оборудване на "Арома" е на високо ниво и това позволява компанията да изпълнява поръчки и на външни клиенти.
Към дружеството проявяват интерес институционални инвеститори и това е предпоставка за синергия при евентуалното им навлизане.
Заплахи
Големият дял на продуктите, предназначени за износ, е условие за нарастващ валутен риск.
Цените на суровините и транспорта на готовите продукти са най-динамично изменящите се и с голяма тежест в структурата на разходите.

Стефан Анголов, портфолио мениджър, "Варчев финанс"
Преструктурирането на компанията започна да дава резултати и основните финансови резултати през третото тримесечие на 2007 г. се подобряват. "Арома" реализира печалба в размер на 3.875 млн. лева, което в сравнение със същият период на 2006 г. е нарастване с приблизително 62%. Приходите от дейността бележат понижение с 19% в сравнение със същият период на миналата година, като основно спадът идва от приходите, реализирани от продажбата на стоки. Разходите на компанията през този период намаляват със 7.576 млн. лева, което е и причината за повишаването на печалбата на компанията.
Положителните финансови резултати оказаха положително влияние и върху пазарната капитализация на "Арома", която достига 113 399 964 лева. От началото на годината цената на акциите на компанията нараства с близо 49%, като минималната цена е 7.20 лв., а максималната за периода - 29.78 лв.
Един от основните фактори, които оказаха влияние върху цената на компанията, е планирането на мениджмънта да увеличи трикратно капитала чрез натрупани резерви на дружеството до края на 2007 г. Ценовите равнища също бяха подкрепени и от факта , че основен акционер в "Софарма" - "Телекомплект", купи над 5% от компанията.
В средносрочен план цената на компанията ще се влияе главно от приемането на решението за увеличението на капитала, евентуални придобивки от страна на по-големи инвеститори и движението на основните индекси на пазара.
Иван Овчаров, брокер, "Елана"
"Арома" е водещ производител на козметика и парфюмерия, но е сравнително малка компания спрямо другите публични дружества. Компанията изнася продукция за 56 страни, но през изминалата година главен двигател на продажбите е вътрешният пазар. Приходите от продукция намаляват с 9%, а продажбите като цяло - с 11%, през първите 9 месеца на годината. Оптимизацията на разходите обаче е много по-голяма, което води и до чувствително подобрение на финансовия резултат.
Дружеството изнася продукция за 56 страни, но през изминалата година увеличението на продажбите е в резултат главно на продажби на вътрешния пазар. За конкурентите от Западна Европа е много по-ефективно да произвеждат в България и Полша. Конкретно за руския пазар спадът в продажбите на бои е поради лошата дистрибуционна мрежа, както и за поради факта, че изцяло бившият руски пазар не е вече приоритетен за компанията, тъй като износът е по-труден, отколкото за страните от Европейския съюз.
Навлизането на групата "Софарма" в капитала на компанията с миноритарен дял над 5% съживи търговията по позицията и доведе до поскъпването й с близо 100% през последните няколко седмици. Пазарът разчита на сътрудничество със "Софарма" за разрастване на износа, по-добра прозрачност и експанзия на българския пазар.