Калин Генчев: Ще инвестираме в повече капацитет и подобряване на продуктивността

Калин Генчев: Ще инвестираме в повече капацитет и подобряване на продуктивността

Калин Генчев
Калин Генчев
"Билборд" е първата компания от рекламния сектор, която се готви да регистрира акциите си на Българската фондова борса. Компанията ще предложи на инвеститорите чрез първично публично предлагане (IPO) 1.5 млн. нови акции с номинал 1 лв. и емисионна стойност, която ще бъде определена в рамките на предварително определения ценови диапазон - от 5.50 до 7.50 лв. за акция. Подписката за емисията ще се проведе между 5 и 7 декември, като мениджър по предлагането ще е "Първа финансова брокерска къща". Ако новите книжа на дружеството бъдат записани, компанията ще увеличи капитала си до 7.5 млн. лв.
Кои са основните дейности на "печатницата на НДК", както наричат "Билборд", и как е структуриран бизнесът на компанията?
- "Билборд" е първата фирма от рекламния бранш, която ще се листва на борсата. Компанията е основана през 2001 г. и оперира в няколко направления. Едно от тях е широкоформатният печат, в което сме лидер на българския пазар и една от водещите на Балканите. В световен мащаб този бизнес се развива от десетина години и затова може да се определи като високотехнологичен. Чрез "Дедракс" работим и в сферата на офсетовия печат. Тя също е много добре развита, дружеството предлага качествени услуги и продукти и е наложено като много добро име на пазара. Смея да твърдя, че България е доста иновативна страна що се отнася до начина на правене на външна реклама за разлика от Западна. Европа, където нещата са много по-консервативни в това отношение. "Билборд" работи и като рекламен оператор в софийското метро чрез подразделението си "Моушън артс", но там търговската марка, която е наложена, е "Метрореклама". Дружеството търгува също с оборудване и консумативи за широкоформатен печат чрез "Ди Пи Ес България". Имаме също и софтуерна компания, която разработи система за управление на информационните системи в печатарския сектор, в което сме уникални, и смятаме да я предлагаме на външния пазар.
В коя част на ценовия диапазон от 5.50 до 7.70 лв. за акция очаквате поръчките на инвеститорите на предстоящото IPO?
- Лично моите очаквания са те да са близо до горната граница на диапазона, но пазарът все пак ще прецени по-добре. При формирането на рейнджа проучванията ни съвпаднаха с тези на мениджъра на емисията - "Първа финансова брокерска къща", и мисля, че той ще бъде атрактивен и за инвеститорите, които ще вземат участие.
Как ще разпределите постъпленията от първичното предлагане и какви ефекти и изгоди ще генерирате от проектите, които ще финансирате с тях?
- Основната част от средствата ще бъдат използвани за финансиране на нашата инвестиционна програма, а останалите - за оборотни средства и за погасяване на задължения на дружеството с цел намаляване на финансовия риск. Планираме да разширим бизнеса на "Билборд" във всяко направление, в което работи. Инвестиционната ни програма е на стойност 8.3 млн. лв. и вече е в ход. Част от разходите вече са направени, така че сега на практика с набраните от IPO средства ще рефинансираме, а останалата част ще бъдат реализирани до края на следващата година. По отношение на дигиталния печат ще разделим производствените дейности на две. В едната част ще бъдат отделени едрите продукти - билбордове и мегабордове, които генерират големи обеми, а в другата - нестандартните изделия, които са доста по-сложни за изработване, но и акумулират доста по-голяма възвращаемост. По този начин ще оптимизираме дейността си - ще разпределим разходите си по-добре и и ще увеличим продуктивността. Наред с това ще разширим и производствения капацитет в двете направления, като купим три нови печатни машини от най-високо качество, които ние наричаме мерцедеси в нашия бранш. Същото се отнася и за офсетовия печат. В момента печатницата работи на пълен капацитет 24 часа в денонощието, на смени и само с два почивни дни в годината - Коледа и Великден. Повишените капацитети ще увеличат и приходите от продажби. Ще инвестираме още в медийно обслужване и реклама в метрото, където ще има разширение. Чрез "Нимисофт" на външните пазари ще се опитаме да продаваме и уникален софтуер за управление на бизнеса с дигитален печат. Той обхваща всичко - от покупката на материали и ресурси до продажбите и следпродажбеното обслужване.
Какви финансови резултати са заложени в бизнес плана за следващите години?
- За периода до 2010 г. предвиждаме да удвоим продажбите до над 53.5 млн. лв. и да утроим печалбата до 6.8 млн. лв. Искам да кажа, че тези прогнози са подценени и подходът при формирането им е консервативен. Иначе заложеният от нас ръст е напълно постижим за рекламния бизнес, тъй като секторът се развива бурно и обемите нарастват бързо. Една от концепциите, на които залагаме за постигането на бизнес целите ни, е икономии от мащаба - ще увеличим количествата на ресурсите и материалите, които купуваме, с цел постигане на по-ниски цени. От друга страна, очаквам силно повишение на цената на труда. Моите очаквания са през следващите една-две години възнагражденията в доста сектори да се увеличат дори до 100% и това е нещо, с което предприемачите трябва да се съобразят. Решението на този проблем е увеличение на ефективността на труда - въвеждане на нови технологии и специализация на труда, както и минимизиране на неефективната работа до минимум.
Кои са рисковете, които ще съпътстват проектите ви, и как ще си гарантирате рекламните договори в метрото на фона на конкуренцията?
- Не очаквам особени спънки. Инвестиционната ни програма е насочена преди всичко към покупката на оборудване и техника, така че няма причина да не се изпълни. Резултатите ни също са изключително постижими. "Билборд" има голям пазарен дял и няма тепърва да навлиза в нови ниши. Целта ни е да увеличим капацитетите и да ги натоварим на 100 процента. В метрото все още не сме спечелили конкурсите за разширението на мрежата до квартал "Младост", но част от догворите ще бъдат продължени автоматично, тъй като обслужват самите мотриси. Като цяло в системата на оценяване на възложителя в лицето на "Метрополитен" е необходима висока оценка за продължителност на работа и стабилност, които ние притежаваме. Така че не очаквам изненади в новите станции. Ние не сме единственият доставчик на рекламни услуги в метрото. За разлика от "Метромедиа" обаче, които са другият оператор и се занимават преди всичко с телевизионна реклама, ние сме се специализирали преди всичко в печатните услуги.
До каква степен може да се очаква други компании от рекламния бранш да излязат на борсата?
- Трудно ми е да кажа, още повече че акционерните дружества, които са в този бранш, са малко. Ние изпреварихме времето, така да се каже. Набирането на финансиране не е единственият мотив за "Билборд" да излезе на борсата. Публичният статут дава добра репутация и улеснява както достъпа до капитал, така и привличането на нови клиенти и доставчици, респективно до увеличаване на продажбите и печалбите.
Доколко сте готови да ръководите публично дружество? Кои са трудностите при превръщането на една семейна фирма в публична компания?
- Това е наистина сериозна стъпка в развитието на бизнеса ни. Бих казал обаче, че "Билборд" никога не е била чисто семейна фирма. В основата на компанията наистина стои едно семейство, но управлението е било структурирано по начин,
който е близък до една голяма организация. В ръководството на компанията имаме и членове, които не са представители на семейството - това е Румен Радев, който е заместник-председател на съвета на директорите и член на
Асоциацията на индустриалния капитал. При дъщерните дружества също е редно да отбележа, че те не са 100% собственост на "Билборд", а част от капитала в тях се държи от мениджърите, които ги управляват и които са наши партньори.
Предвиждате ли опции за записване на акции от увеличението на капитала за служителите си?
- Това е подход, който аз лично много харесвам, но на този етап поне на това IPO няма да го направим. Евентуално на по-късен етап при последващи увеличения на капитала и ако акционерите преценят, ще го направим. Мисля, че опциите са много добър стимул за тези служители, които показват усилия да се развиват и да допринасят за организацията.