"Евроинс"
Визитка:
Създадена: 1996 г.
Адрес: София 1797, бул. "Г.М. Димитров" №16,
Телефон: 02/965 15 25
Предмет на дейност: Предлагане не услуги в сферата на общото застраховане
Капитал: 9.999 млн. лв.
Последен отчет: 30 септември 2007 г.
Изпълнителен директор: Асен Христов
Числата за отгоре:
Пазарна капитализация към 7 декември (млн. лв.) 171.2 млн. лв.
Минимална цена за последните 52 седмици 5.90
Максимална цена за последните 52 седмици 20.07
Средна цена към 7 декември 17.12
Други данни:
Брой сделки за последните 3 месеца: 1688
Изтъргуван обем акции за последните 3 месеца: 389 568
Изтъргуван обем акции на 7 декември: 2690
Застрахователната компания "Евроинс" АД е основана през 1996 г. с уставен капитал в размер на 3 млн. лв. През 2004 г. неговият размер вече е 4 млн. лв., а през миналата година бе увеличен два пъти - през април до 6 млн. лв. и през август до 7.5 млн. лв. Увеличение имаше и тази година, като през лятото капиталът беше вдигнат до 9.999 млн. лв. В края на 2005 г. Комисията за финансов надзор потвърди проспекта за вторично публично предлагане на акции на ЗД "Евроинс" АД и вписа компанията в Регистъра на публичните дружества. Реалната борсова търговия с акции на застрахователя пък стартира на 31 януари миналата година, като свободно търгуемият обем акции (фрий флоут) е сред най-големите на българския капиталов пазар - близо 30%.
Застрахователят се стреми да използва максимално съществуващите възможности и перспективите за развитие на застраховките в България. Така за последните 3 години дружеството отчита постоянен ръст на приходите от застрахователни премии, като това рефлектира и върху стабилното нарастване на финансовия му резултат. По ръст на печалбата "Евроинс" се откроява като едно от най-динамично развиващите се застрахователни дружества в сектора на общото застраховане. Пазарният му дял пък нарасна от 1.65% до 5.1% през миналата година. Портфейлът на "Евроинс" обхваща над 40 броя застрахователни продукти, които покриват 18 вида застраховки от 18 разрешени на общозастрахователните компании у нас. Освен това "Евроинс" е един от десетте учредители на "Националното бюро на българските автомобилни застрахователи" и е една от първите компании, които предложиха на своите клиенти застраховка "Зелена карта".
За постигането на по-широко проникване на пазара дружеството разполага със собствена пласментна мрежа на територията на цялата страна. Към момента компанията има представителства в 87 града и работи с над 4000 служители, брокери и застрахователни агенти.
Наскоро акционерите на мажоритарния собственик "Еврохолд България" одобриха създаването на дружество, което да обедини застрахователния бизнес на холдинга. Дъщерната "Евроинс иншурънс груп" ще бъде с капитал, съставен основно от апорт на дяловите участия в "Евроинс" - България, "Евроинс - Румъния" и здравноосигурителната компания "Св. Николай Чудотворец". Одобрена е инвестиционната стратегия за покупка на нови застрахователни компании в региона. Засега единствената чужда инвестиция на "Еврохолд" в бранша е покупката на мажоритарния пакет в румънския застраховател "Аситранс асигурари", впоследствие преименуван на "Евроинс -Румъния".
SWAT анализ:
Силни страни:
Компанията е сред най-динамично развиващите се дружества от сектора с утвърдени позиции на пазара
Клонова мрежа от представителства в 87 града
Слаби страни:
Дружеството не е част от международна финансова група
Ниска известност на международните пазари
Все още малък пазарен дял
Заплахи:
Българският пазар става все по-привлекателен за чуждестранни застрахователи, което влияе на конкуренцията
Тенденцията към сливания и придобивания в сектора може да даде предимства на другите конкуренти
Възможности:
Застрахователните услуги все още заемат нисък дял в БВП
Предлагане на услугите на дружеството и на международните пазари
Петко Вълков, изпълнителен директор, "Бенчмарк асет мениджмънт"
"Евроинс" е едно от малкото застрахователни дружества, представени на БФБ - София. Основна част от премийните приходи са от автомобилни застраховки. Това определя няколко основни предизвикателства пред бъдещото развитие - силна конкуренция в сектора, слаба диверсификация на премийните приходи - автокаското е с около 40%, гражданската отговорност - около 35% при 30% ръст на брутните премийни приходи за 2006 г. Потенциалът в сектора е голям. Процентът на застрахователно проникване (измерен като процент от общите премии към БВП) в страната остава на ниски нива. По тази причина дружеството се намира непрекъснато в инвестиционния фокус. Към текущите цени на акциите на дружеството съотношението цена/печалба е малко под 40 пъти, което е на сравнително високи нива. Съгласно проспекта на дружеството планираният ръст в брутните приходи от застрахователни операции през следващите три години е средно 25%, което го прави интересна инвестиционна възможност. През последните две години то разпределя дивидент. Може да се прогнозира, че при запазване на нормата на рентабилност и във връзка с акционерната структура Евроинс ще продължава да разпределя част от печалбата си като дивидент.
Борислав Ников, член на съвета на директорите, "Статус капитал"
Дружеството се развива доста агресивно на фона на силния ръст на застрахователния пазар през последните години и подобрява значително резултата си вследствие на повишаване на приходите от застрахователни премии. "Евро инс" АД заема осмо място сред общо застрахователните компании по размер на получените премии. За деветмесечието размерът им е над 39 млн. лв., което е с около 10 млн. лв. повече спрямо миналата година. Компанията навлезе и на румънския пазар, след като мажоритарният й собственик "Еврохолд България" закупи акции от румънския застраховател "Аситранс асигурари" (сега "Евроинс - Румъния"). Холдингът планира да организира участията си в тези две компании в подхолдинг, който да управлява застрахователния бизнес на "Еврохолд". Може да се очакват положителни ефекти от придобиването на румънския застраховател, което би позволило разширяване на териториалното присъствие на компанията и на пазара в Румъния, респективно и увеличаване на приходите от застраховки. От друга страна, това са две различни икономики и като се включат и различията като местоположение на обектите на застраховане, може да се очаква известна диверсификация на застрахователния риск, който носи групата.