"Еврохолд България"

"Еврохолд България"

"Еврохолд България"
"Еврохолд България" е холдингово дружество, създадено в края на 2006 г. в резултат на сливането на "Старком холдинг" и "Еврохолд". Той е и наследник на бившия приватизационен фонд "Агроинвест", преименуван през 1998 г. на "Еврохолд".
Инвестиционният портфейл на "Еврохолд България" обхваща компании от сектора на финансовите услуги, продажбата на автомобили, недвижимите имоти и производството. Холдингът е сред малкото бивши приватизационни фондове, които активно работят по създаването на синергия между дружествата в портфейла си и съответно търси разрастване - както органично, така и чрез придобивания.
Холдингът е затворил кръга от услуги лизинг - застраховане - продажба на автомобили - рент-а-кар. Синергията им помага на групата да отговори адекватно на силната конкуренция в секторите застраховане, продажба и лизинг на автомобили. Най-важният отрасъл в групата е финансовият. Основните компании там са застрахователната "Евроинс", инвестиционният посредник "Еврофинанс", ЗОК "Св. Николай Чудотворец" и лизинговата "Евролийз ауто". Холдингът дори създаде застрахователен подхолдинг - "Евроинс иншурънс груп", който ще обедини "Евроинс", "Св. Николай Чудотворец" и наскоро придобития румънски застраховател "Аситранс асигурари".
При продажбата на автомобили холдингът също работи по развитието на сектора както с нови придобивания, така и чрез синергия с компании от сферата на недвижимите имоти. В тази връзка например "Еврохолд имоти" ще изгражда продажбено-сервизен център на "Нисан София" във Велико Търново. Дружествата на групата от сектора продават 6 марки автомобили, сред които "Нисан", "Рено", "Дачия", SAAB, "Опел" и "Шевролет".
По отношение на производствения сектор наскоро холдингът листна на борсата едно от основните си дъщерни дружества в бранша - производителя на консумативи за хемодиализа "Европал". Производственият сектор обаче засега остава леко на заден план на фона на активното развитие на финансовия и автомобилния сектор.
За кратката си финансова история на обединеното дружество показва стабилно засилване на позициите си. Очакваните консолидирани приходи за края на 2007 г. са 330 млн. лв. и нетна печалба от 22.7 млн. лв., като тази година ще е първата пълна финансова година за холдинга.
В сегашния си вид "Еврохолд България" се търгува на борсата от 14 февруари 2007 г. Първите няколко месеца бяха по-слаби, но впоследствие позицията спечели доверието на голям брой институционални инвеститори - местни и чуждестранни. Компанията е сред най-ликвидните позиции на пазара в момента и е част от борсовите индекси BG40 и BGTR30.
-------------------
"Еврохолд България"EUBGВизиткаСъзданена: 2006 г.Адрес: София 1797, бул. "Г.М. Димитров" №16,Телефон: 02 9651 653Предмет на дейност: холдинг - финанси, застраховане, търговия, имоти, търговияКапитал: 62.5 млн. лв.Последен отчет: 30 септември 2007 г.Изпълнителен директор: Асен МинчевКомпанията в числаПазарна капитализация към 15 декември 413 млн. лв.Минимална цена от началото на търговията 2.79 лв.Максимална цена от началото на търговията 9.21 лв.Средна цена към 15 декември 6.61 лв.Борсова търговия Брой сделки за последните 3 месеца 9349Изтъргуван обем акции за последните 3 месеца 3 395 955 Изтъргуван обем акции на 15 декември 65 631
------------------
Надя Неделчева, портфолио мениджър, "Карол капитал мениджмънт"
Въпреки противоречивия старт на търговията с акциите на "Еврохолд България" през първото тримесечие на годината мениджмънтът успя да спечели доверието на инвеститорите, като позицията е сред най-активно търгуваните на БФБ към момента. Портфейлът на холдинга е добре структуриран, като е налице и синергетичен ефект между доминиращите в него отрасли - финансов (основно представен от застраховане и лизинг) и автомобилни продажби. Мениджмънтът демонстрира подчертано агресивна политика за увеличаване на пазарния дял, като през юни бе постигната договореност за придобиване на 14-ия по размер на премийни приходи румънски застраховател, както и свързаната с него компания за автомобилен лизинг. Нови подобни придобивания могат да бъдат очаквани в средносрочен план в изпълнение на предприетата стратегия за постигане на дял от 3-5 % от пазара на общо застраховане в страните от Балканския полуостров. При спада на пазара последните месеци EUBG загуби около 30% спрямо върха си. При актуализираната прогноза за нетна печалба от 18.6 млн. лв. за 2007 г. P/E възлиза на около 22, което е под средното за пазара. С оглед на това, както и предвид експанзионистичната политика на холдинга, предполагаща запазване на ръстовете в резултатите, считам, че акциите на "Еврохолд България" имат значим потенциал за поскъпване.
Развигор Христов, инвестиционен консултант, "КД Секюритис"
"Еврохолд България" е създаден през декември 2006 г. след обединението на "Старком холдинг" и "Еврохолд", след което акциите на холдинга бяха пуснати на вторична търговия през февруари 2007 г. В портфейла на "Еврохолд България" с най-голяма тежест е секторът на финансите. Три от включените дружества в холдинга се търгуват на БФБ - София, най-голямата е застрахователната компания "Евроинс", химическата "Формопласт" и наскоро излезе и фармацевтичното дружество "Етропал".
При започването на вторичната търговия емисията на "Еврохолд България" предизвика силен инвеститорски интерес, но разпродажбите и последвалото увеличение на капитала в доста кратък срок от излизането на дружеството до известна степен разколебаха инвеститорите. Последвалите положителни новини за придобиване на мажоритарен пакет от румънската застрахователната компания Asitrans Asigurari възвърна доверието на инвеститорите. Разбира се, това бе подкрепено и от последвалите добри счетоводни отчети на холдинга и изказаната от мениджмънта ясна визия за развитието на бизнеса. Въпреки кратката си борсова история в момента "Еврохолд България" е основна позиция при повечето институционални инвеститори.