Превозвачи губят интерес към СЕМТ-овете

Превозвачи губят интерес към СЕМТ-овете

Компании за международни товарни превози, които са получили многократни СЕМТ разрешителни за тази година, не проявяват интерес да ги получат от изпълнителна агенция "Автомобилна администрация". Това съобщи зам.-министърът на транспорта Георги Петърнейчев. Срокът за получаването на разрешителните е до 10 януари. Според условията за разпределението им, подписани от транспортния министър Петър Мутафчиев, невзетите документите ще бъдат разпределени между останалите компании, които имат вече такива. До миналата година СЕМТ-овете бяха най-апетитната част от транспортния бизнес, защото позволяваха на превозвачите на пътуват без такси в продължение на годината до страните - членки на Европейската конференция на министрите на транспорта (ЕКТМ). Почти всяка година разпределението им предизвикваше напрежение между превозвачите. Експертите от транспортното министерство обясняват спада в интереса към разрешителните с членството на България в Европейския съюз и с факта, че СЕМТ-овете са необходими при превози за трети страни. Според зам.-председателя на Съюза на обединенията за автомобилен транспорт (СОАТ) Красимир Лалов по-скоро може да се говори за недостиг на документите, защото голяма част от компаниите са насочили бизнеса си към трети страни. Те дори са закупили нови камиони и имат нужда от допълнителни разрешителни. Слабият интерес в края на миналата година към получаването се обяснява и с наближаващите празници. Той очаква, че всички компании ще обсадят автомобилната агенция в последния ден, когато изтича срокът за получаването им.
По данни на транспортното министерство през 2008 г. броят на компаниите, ползващи СЕМТ-ове, е намалял от 295 на 237. Най-много документи през тази година ще получат СОМАТ, "Меридиан 21", "Каскада " и "Трайков транс". Значителен брой разрешителни си поделят "Дистра трейд", "Еуроспринт", "Транспортко" и "Вайс транс". В разпределението участваха компании с камиони с двигатели, отговарящи на стандарта Евро-3, 4 и най-новия Евро-5, за разлика от миналата година, когато можеха да участват и камиони с Евро-2. В момента регистрираните компании за международен превоз на товари са 3000. Право обаче да извършват превози в ЕС имат само онези, които докажат финансова стабилност и професионална компетентност.