"Макдоналдс" влиза в открита борба със "Старбъкс"
Ресторантската верига "Макдоналдс" заплашва позицията на кафенетата "Старбъкс", съобщи в. "Уолстрийт джърнъл". "Макдоналдс" иска да отвори кафетерии във всички свои 14 хил. американски ресторанта, като ще имитира някои от напитките на основния си конкурент.
Доскоро пряката конкуренция между двете марки беше немислима, доколкото те се състезаваха в различни пазарни сегменти. В последните години обаче "Макдоналдс" подобри качеството на кафето си, а "Старбъкс" започна да продава сандвичи и отвори гишета за поръчка от автомобила.
Според анализатори идеята за кафетерии може да се окаже рискова за "Макдоналдс", чиито клиенти идват заради евтината храна и бързото обслужване. Ресторантската верига ще копира вида на сервиране на напитки от "Старбъкс". Кафе машините ще бъдат видими за разлика от традицията на "Макдоналдс" да скрива, доколкото е възможно, приготвянето на храната. Новите кафенета ще трябва да покажат на потребителя как кафето се смелва на момента и как се добавя сметаната, обявиха от ресторантската компания.
Въпреки риска обаче "Макдоналдс" избира сравнително подходящ момент за атаката си срещу "Старбъкс". През миналата година акциите на веригата кафенета паднаха с 42% и бяха едни от най-губещите на борсата NASDAQ. Само миналата седмица ценните книжа паднаха с 11 на сто след понижаване на оценката на инвестиционната компания "Беар Стърнс".
В последното тримесечие на годината "Старбъкс" разкри тревожна информация за бизнеса си - макар международните пазари да остават силни, в американските кафетерии клиентите се разбягват. Оборотът на американските кафенета падна средно с 1%.
Средната цена на напитките в британските кафенета е около 2.50 паунда, като така "Старбъкс" привличаше по-платежоспособни клиенти. С разрастването си до над 15 хил. кафенета по цял свят обаче веригата достигна до по-широка публика. Това означава, че компанията остава по-податлива на отлив на част от клиентите, ако те решат да ограничат разходите си.
През есента кафене на "Макдоналдс" отвори врати и в България под марката "Маккафе". Първото заведение в мола в София се намира непосредствено до ресторанта на "Макдоналдс" на втория етаж в комплекса. Веригата ще се ръководи в България от екипа, който управлява и ресторантите за бързо хранене, обясни маркетинговият мениджър на дружеството Петко Христев. "Бизнес плановете включват развитието й с нови и атрактивни обекти в големите градове", посочи той. Марката "Маккафе" е създадена през 1993 г. и в момента присъства в страни като Германия, Италия, САЩ, Франция, Унгария, Русия, Бразилия. |