Япония ще каже дали ще финансира терминалите във Варна и Бургас през март

Япония ще каже дали ще финансира терминалите във Варна и Бургас през март

Японската банка за международно развитие (JBIC) ще вземе окончателно решение дали да финансира проекта за изграждането на двата контейнерни терминала във Варна и Бургас до края на март. Това съобщи председателят на общинския съвет във Варна Борислав Гуцанов. Предпроектните проучвания на JBIC сочат, че ако бъде одобрено, финансирането ще бъде в рамките на 214 млн. евро. По-голямата част от тях ще бъде предназначена за бургаското пристанище. За Варна ще бъдат заделени до 90 млн. евро, уточни Гуцанов.
Проектът предвижда контейнерният терминал във Варна да бъде реализиран на 157 дка на терен срещу кв. "Максуда". Той се намира на брега на Варненското езеро. Допреди няколко месеца теренът беше общинска собственост и беше заменен за 154 дка на територията на сегашното пристанище Варна-изток, което е държавна собственост.
Ако JBIC финансира проекта, първата копка ще бъде направена към края на годината, прогнозира Гуцанов.
Според замисъла на мястото на освободените терени на Варна-изток ще бъде изградена атракционна зона. Целта е да бъде отворен центърът на Варна към морето. Проектът ще бъде управляван от смесено дружество. Акционери в него ще бъдат община Варна, държавата в лицето на Министерство на транспорта и частни компании, каза Гуцанов. По думите му общината и ведомството на Петър Мутафчиев ще си поделят по 35 на сто от капитала на бъдещата компания. Останалите 30 процента ще бъдат предназначени за бизнеса. Начинът, по който фирмите ще се включат в проекта, тепърва ще бъде уточнен, коментираха от Българската морска камара. Вариантите са или пряко участие на камарата като акционер в дружеството, или финансиране срещу придобиване на определена собственост от сградите, които предстои да бъдат изградени.
В момента Варна-изток разполага с 14 кейови места. Замисълът предвижда на първо време атракционната зона да бъде разгъната само до 5-о корабно място. Това е на нивото на сградата на Районната митническа дирекция във Варна. Там ще има яхтено пристанище, пасажерски терминал, аквариум и хотелска част. Проектът за новата визия тепърва ще се разработва, а целта е да бъдат привлечени водещи архитектурни бюра от целия свят.
Според Гуцанов при реализацията на публично-частното партньорство ще бъдат ползвани подобни практики от Италия и Испания. В Генуа и Барселона собствеността при реализирането на подобен проект е разпределена почти пропорционално между държавата, общината и като трета страна се явяват морската камара и бизнесът.
До края на януари трябва да бъде факт меморандумът за съвместното участие в проекта на всяка от трите страни. Предстои документът да бъде одобрен от Министерството на транспорта, което след това да го съгласува с Министерството на регионалното развитие и благоустройството и да бъде внесен за одобрение от Министерския съвет.