Договорът за магистрала "Тракия" влезе в сила

Договорът за магистрала "Тракия" влезе в сила

Министерството на регионалното развитие и българско-португалският консорциум за концесията на магистрала"Тракия" подписаха второто споразумение по договора, съобщи пресдирекцията на ведомството. Това на практика означава, че договорът влиза в сила. Документът предвижда цената на строителството и рехабилитацията на пътя Калотина - Софийски околовръстен път - Стара Загора - Нова Загора и Ямбол - Бургас да остане непроменена, се посочва в съобщението. Тя беше общо 715 млн. евро. Преди три години беше договорено сумата за отсечката Калотина - София да е 125 млн. евро, а за София - Бургас - 590 млн. евро.
Българската държава ще покрива до не повече от 50% от приходите на концесионера на магистрала "Тракия" при недостиг на трафик по нея. Това предвижда решение на правителството от края на миналата година за подписването на второто споразумение по договора за концесия с консорциума "Автомагистрала Тракия", публикувано в последния брой на Държавен вестник. В него влизат португалските компании МСФ, "Лена", "Сомаг" и българските "Техноекспортстрой" и "Автомагистрали".
В подписания преди три години договор държавата се задължаваше да покрива недостига на трафика, но не беше поставена граница. Промените бяха направени след становището на Евростат за разпределението на рисковете по строителството. Евростат даде становище, че в договора е налице недопустима държавна помощ, и поиска промяната му.
В новото споразумение е записано още, че ако някое от плащанията бъде обявено за недопустима държавна помощ, консорциумът ще възстанови сумата. Държавата няма да плаща, ако консорциумът затвори магистралата за повече от 72 часа.
До четири вместо до три месеца консорциумът трябва да осигури финансирането по проекта. В решението на правителството е записано още, че за доизграждането на магистралата няма да се дават държавни гаранции. От МРРБ отрекоха да се обсъжда възможността за предоставяне на писмо за подкрепа от правителството на концесионера, каквито бяха дадени например за изграждането на новата мощност на американската компания Ей И ЕС в "Марица-изток" и на италианската компания "Енел" за рехабилитацията на ТЕЦ "Марица-изток 3".
Стойността на проекта за изграждането на магистралата е 600 млн. евро. До момента се появиха информации, че швейцарската банка UBS и португалската банка "Есперито" проявяват интерес да участват във финансирането.