Пристанище Варна ускорява обработката на контейнери

Пристанище Варна ускорява обработката на контейнери

"Пристанище Варна" ЕАД ще обособи отделен вход за контейнерни автоплатформи на порт Варна-запад, съобщи изпълнителният директор Данаил Папазов. В началото на март ще започне разширяването на сегашния товарен портал и изграждането на компютърен център с нов софтуер за обработването на контейнерите. Автоплатформите ще бъдат насочвани още от входа къде да разтоварят.
Системата, която е дело на екипа програмисти в пристанището, се оценява като най-добрата в Европа. Тя ще позволява непрекъсната онлайн връзка между порта и спедиторите, митницата, граничен контрол, контейнерните оператори. Те ще могат да следят движението на контейнерите си в реално време. Вместо за час и половина, както е сега, товарите ще се откриват само с едно натискане на клавиша. Предстои те да бъдат оборудвани и с PDA устройства, които също ще бъдат свързани със софтуера. Цялата инвестиция е около 100 хил. лв. Целта на нововъведенията е максимално ускоряване на обработката на контейнерите и намаляване до минимум на времето за престой на автоплатформите в пристанището. Досега те преседяваха средно по 12 часа, а след приключването на ремонта това време ще бъде намалено на 40 минути. Системата ще бъде предложена за продажба и на други пристанищни оператори.
Очакваме голям интерес, тъй като разработката на подобен софтуер от специализирана фирма не пада под 500 хил. евро, а на нас ни излезе около 50 хил. лв., коментира директорът на варненското пристанище.
През миналата година дружеството e обработило почти 104 хил. TEU (единица за малък, 20-футов контейнер) и премина границата от 100 хил. обработени. Нарастването е с около 14 на сто спрямо 2006 г., когато бяха обработени 93 хил. TEU.
Работата може да бъде допълнително ускорена, ако дружеството успее да реализира идеята си за покупка на втори мобилен кран. Преговорите са за втора ръка кран "Демаг Готвалд" с приблизителна цена около 7 млн. лв.
Още пет години "Пристанище Варна" ще бъде разпределителен (хъб) порт за транзитни товари на "Бритиш петролиум" (BP). Съоръженията за петролопроводите им в Каспийско море са претоварени във Варна от декември 2005 г. Покрай транзитните товари на BP се претоварва и оборудването на немската компания SAGA, доставчик на ветрогенератори за Казахстан, Узбекистан и др.
КАРЕ:
Варна и Констанца ще имат морска връзка от юни. Превозите ще бъдат с катамарана "Кримска стрела", който от четири години пътува редовно през лятото между Варна и Одеса. Плавателният съд се оперира от смесеното британско-украинско дружество "Лондон скай травъл", а агент на кораба е "Инфлот 1". Средногодишно сега "Кримска стрела" превозва по около 10 хил. души от и до Украйна. Интерес към подобна морска връзка има както от румънска, така и от украинска страна - особено след отмяната на визовия режим за Украйна за българи и румънци от началото на 2008 г. , уточниха от "Инфлот 1". Пътят по море до Констанца е около два часа. Това е равносилно на пътуването по шосе и предполага повишен интерес както на варненци, така и на чуждите туристи.
текст под снимка
В началото на март ще започне разширяването на сегашния товарен портал и изграждането на компютърен център с нов софтуер за обработването на контейнерите.