Летище Пловдив ще привлича нискотарифни превозвачи

Летище Пловдив ще привлича нискотарифни превозвачи

Летище Пловдив трябва да привлeче нискоразходни компании, за да увеличи пътниците и приходите си, съобщи Джон Грант от британската консултантска компания АSM (Airport Strategy&Marketing), която е направила проучване за развитие на новите маршрути. Тя е била избрана без процедура по ЗОП, защото според изпълнителния директор на летището Янко Янков тя е европейски известна с маркетинговите си изследвания, а сумата на поръчката е "смешна и е 2.5-3 пъти по-ниска от прага".
До момента интерес за полети от летището проявяват "Уиз еър" и "Paйън eър". Липсата на необходимата инфраструктура се явява основната пречка за увеличаване на пътниците. Обмисляме възможността да развием Пловдив като втори център за нашите полети и вече са изпратили въпроси към летището, коментира изпълнителният директор на "Уиз еър България" Кристиян Кръстев.
През миналата година "Райън еър" прояви интерес към полети от Пловдив и дори се планираше те да започнат от септември, но впоследствие поиска време, за да направи допълнителни проучвания. Намеренията на ръководството на летището са разговорите да бъдат подновени. Нискотарифните компании са предпочитани и за делови пътувания от малки и средни компании. Според Грант, за да има равнопоставеност между авиокомпаниите, трябва да бъде поканена и "България ер". За разработването на новите маршрути консултантската компания предлага два подхода. Единият е да бъде учреден фонд с участието на летището, общината, туроператорите и авиокомпаниите за развитие на маршрутите, какъвто опит имат Шотландия и летище Бристол в Англия. Вторият е летището да обяви търг за развитието на определена дестинация.
Консултантите твърдят, че ако нискоразходен превозвач лети 1 път дневно по един маршрут четири пъти седмично, при нормално натоварване на самолетите допълнително могат да бъдат привлечени поне 85 хил. пътници. Представители на туроператорите смятат, че увеличението може да бъде много голямо, ако летището се използва за чартърни полети целогодишно. През миналата година през него са преминали 104 хил. пътници, като се включват и отменените от летище София полети заради мъглата. Намеренията са за двойно увеличение на трафика, като се привлекат нови превозвачи до 2009 г., коментира изпълнителният директор на летището Янко Янков.
Летищните такси могат да бъдат намалени, за да привлекат нови авиокомпании, препоръчва консултантът. Той твърди, че на софийското и пловдивското летище таксите са едни и същи. Столичното летище събира такси, които са с една трета по-високи от тези в Пловдив, казаха обаче от авиокомпании. Те се определят с решение на правителството и в София таксата за обслужване на пътник е 12 евро, а в Пловдив - 8 евро. Проблемът е в това, че таксите отиват в бюджета, а не остават в летището, което би могло да инвестира в подобряване на услугата, коментира Янко Янков. Експерти предлагат да бъде намалена тази част от таксите, която се определя от самото летище, като себестойността на обслужване на един пътник не може да падне под 5 евро.