Пътят напред на Бил Гейтс

Пътят напред на Бил Гейтс

Пътят напред на Бил Гейтс
До 4 юни всяка сряда "Дневник" ще излиза с бизнес книга, част от колекцията "Идеи за $789 милиарда*". Книгите разказват историите на световни марки и засягат мениджмънт въпроси от бизнес стратегията, намирането на уникално предимство и позиционирането до наемането и задържането на служителите. Ще ви ги представяме всяка седмица на страниците на рубриката мениджмънт ("Човешки ресурси" или "Маркетинг"). Днес публикуваме откъс от четвъртата книга в поредицата - "Пътят напред" на Бил Гейтс. Поредицата излиза с подкрепата на "Елана". Тя включва 10 книги, а цената на вестника с тях е 7 лв. Колекцията показва опита на бизнес легендите "Нокиа", "Бенетон", "Икеа", "Старбъкс", "Уол-Март", "Амазон", Хенри Форд и Тед Търнър.
*$789 милиарда е сборът от пазарните капитализации на компаниите в колекцията с изключение на "Икеа", която не е публична.
Бил Гейтс е председател и главен изпълнителен директор на корпорацията "Майкрософт". Воден от вярата, че персоналните компютри ще заемат своето място на всяко бюро и във всеки дом, през 1975 г. той става един от съоснователите на "Майкрософт". Прозренията му за развитието на техниката и стремежът му да направи софтуера по-лесен и по-приятен за ползване играят основна роля за успеха на неговата компания.
Всеки, прочел книгата му "Пътят напред", обаче ще се убеди, че непрекъснатите му постижения не са плод на рекламни стратегии или PR похвати. Успехът на "Майкрософт" се дължи изключително на неговия личен усет как да управлява компанията си и как да мотивира своите служители да дадат всичко от себе си на работното си място. И освен това - непрекъснато усъвършенстване на продуктите тъкмо заради факта, че софтуерната индустрия и комуникациите са най-бързо променящите се сфери на икономиката.
"Когато индустрията на персоналните компютри едва прохождаше, средствата за масово осведомяване почти не обръщаха внимание на постиженията в този съвършено нов отрасъл", споделя в началото на книгата си Гейтс. Този факт обаче не пречи с изключителна лекота да прави прогнози за развитието на комуникациите и маркетинга, които се влияят изключително много от напредъка на технологиите.
Заради възможността да се получава информация чрез мрежата обаче
не бива да се изхвърля хартията
смята Гейтс. "Вестникът предлага широко зрително поле, добра разделителна способност, преносим е и лесно се ползва", коментира предимствата на хартията милиардерът. "Ще минат десетилетия, преди да осъзнаем пълното въздействие на богатата електронна комуникация", смята Гейтс.
Той не се притеснява да прави прогнози за начина, по който компаниите по негово виждане ще могат да достигат и да общуват с клиентите си. Гейтс има напълно ясна визия за
ползата от мрежата за директния маркетинг
"Когато компанията ви пуска информация за произвежданите от вас изделия по интернет, част от сведенията ще бъдат указания към клиентите как да осъществяват синхронна връзка с ваш търговски представител, който ще може да отговори посредством връзка "глас-данни", пише в книгата си компютърният гений. Той вижда приложението на технологиите във всяка ежедневна дейност. "Днешните телевизионни мрежи за пазаруване по домовете са стъпка напред към задаващата се електронна търговия с голяма отстъпка... Когато широколентовите интерактивни мрежи се разпространят достатъчно, рекламните агенти ще трябва да впрегнат цялото си въображение, за да пленят зрителите, които трескаво бродят из мрежата и са се разглезили, защото отдавна вече са свикнали да могат да видят каквото си поискат и когато си поискат", съветва в пророчествата си създателят на "Майкрософт". "Днес рекламите субсидират почти всички предавания, които гледаме по телевизията, и почти всички статии, които четем по вестниците", коментира той. "И в мрежата рекламодателите ще искат да получат някаква гаранция, че посланията им стигат до набелязана аудитория... Мрежата ще може да установява много по-тънки различия в потребителските вкусове и ще успява да насочи
различен рекламен поток към всеки потребител
От това ще спечелят всички - потребителите, защото рекламата ще отговаря по-точно на личните им предпочитания и следователно ще бъде по-интересна за тях, а също и производителите и издателите онлайн, защото ще могат да покриват избрани от самия рекламодател категории зрители и читатели. Така парите за реклама ще се харчат по-ефективно", предрича Гейтс, без да знае, че десетина години по-късно прогнозите му вече ще са факт.