Със и без изненади
Победителите в класацията за марж на печалбата спечелиха благодарение на финансовите си приходи - продажбата на активи и имоти, на дялови участия в други дружества, акции, както и на преоценка на активи. Първенци в подреждането закономерно станаха холдинговите дружества и компании, които на фона на бума на пазара на имоти продадоха такива активи. Не е изненада присъствието на всички банки - публични дружества, сред първите 30 в листата. Подобно на кредитните институции силно атрактивен е бизнесът и на компаниите за потребителски кредити. "София комерс" например работи при 62 на сто рентабилност на приходите си от основна дейност през 2007 г., като подобрява този показател два пъти.
Инвестициите в акции бяха сред най-доходоносните дейности в българската икономика през миналата година. Доказателство са резултатите на победителя в класацията за рентабилност на приходите на иначе слабо известния и нисколиквиден "Добруджа холдинг" АД - Добрич. Дружеството излезе на печалба от близо 2.7 млн. лв. през 2007 г. и постигна над 92 на сто нетна норма на печалбата "почти без да си мръдне пръста" и благодарение на продажбата на акции от силистренското публично дружество и производител на дървесновлакнести плочи "Фазерлес".
Сделка с акции донесе престижно място и на текстилното предприятие "Катекс". Дружеството показа завидни умения да гарантира устойчивост на финансовите резултати в условията на сложна конюнктура на текстилните пазари. През февруари 2007 год. "Катекс" продаде 740 хил. броя акции от капитала на СИБанк, което в крайна сметка допринесе за над 61.5 млн. лв. приходи от инвестиции.
Методика
Показателят марж на печалбата съпоставя печалбата на едно предприятие с приходите му - колко лева чиста печалба остават на всеки 100 лв. приход от дейността. Той дава информация на инвеститорите дали дейността се управлява добре и предприятието е конкурентоспособно в сравнение с подобни предприятия на пазара. При отчитането на показателя трябва да се има едно на ум с оглед на това, че при сравнение на две компании конкуренти не се вземат под внимание различните икономически условия, при които оперират - например различните лихви за кредити, които плащат (често вместо нетната печалба се взема печалбата от основна дейност, оперативната печалба). Най-често нетната печалба се дели на приходите от продажби (оборота), които традиционно се генерират от основната, типичната дейност на една компания - продажбата на нейни продукти и услуги на клиенти. За целите на класацията обаче си позволихме да включим под дробната черта и останалите два вида приходи - от финансова дейност и от извънредна дейност. Причината е присъствието в подреждането на редица холдинги с ключово значение за развитието на българската борса, които формират значителна част от постъпленията си чрез финансови операции - продажба на активи, акции и т.н.