Телевизиите искат по-свободен режим за рекламите

Телевизиите искат по-свободен режим за рекламите

Новите рекламни форми могат да помогнат на телевизиите по време на кризата.
Новите рекламни форми могат да помогнат на телевизиите по време на кризата.
Съветът за електронни медии (СЕМ) да либерализира режима на излъчване на реклами и да позволи въвеждането на нови и по-нестандартни форми, настояват операторите. Причина за това е финансовата криза, която принуждава много компании да намалят рекламните си бюджети. Медиите, които успеят да въведат новите начини за реклама, ще направят инвестициите по-ефективни и така ще могат донякъде да компенсират намалените рекламни обеми на пазара, коментират от бранша.
В момента регулаторите и бизнесът обсъждат въвеждането в българското законодателство на новата европейска директива за аудио-визуални медийни услуги, която трябва да влезе в сила до края на 2009 г. С нея се либерализират нормите за излъчване на платени съобщения и се дава право на медиите да въведат непозволени досега форми като позициониране на продукти (Product Placement), разделен екран (Split Screens), спонсорство на джингъл (когато се спонсорира не отделно предаване, а кашът, който оповестява началото на рекламния блок), спонсорство на логото на медията, вмъкване на реклама в сцени от филм (cut-in - например докато тече диалог между героите, екранът се замъглява, а после се появява парцалче, което го почиства, и логото на производителя на препарати) или т.нар. infomercial (нещо като дълга реклама, придружена с инструкции на производителя как и кога се ползва продуктът). Директивата въвежда и т.нар. единична реклама (Single Spot), при която се излъчва само един клип. Тази форма е предвидена за спортни събития, като операторите обикновено информират зрителите за това, за да ги задържат на канала си.
Дори и сега тези форми на реклама се прилагат в Германия, Белгия, Испания и Люксембург, където местният закон го позволява, обясти Бертран Каз от EGTA (Association of Television and Radio Sales Houses) по време на дискусия, организирана от "Отворено общество" и Асоциацията на радио и телевизионните оператори (АБРО). По данни на EGTA въвеждането на новите рекламни форми е дало възможност на някои телевизии в Европа да повишат рекламните си проходи с около 10%.
По време на икономическа криза това може да бъде добра възможност и за българските оператори, коментира Николай Янчовичин от "Комюникорп", която притежава в България "БГ радио", радио "Сити", "Радио 1", "Радио Нова", NRJ, "Ретро" и "Вероника". Операторите са най-загрижени зрителите да са доволни от програмата и да не бягат от рекламите, затова трябва по-бързо да бъде либерализиран регулаторния режим, обяви и Живко Калотов от ProSiebenSat.1 Group за България, която държи "Веселина", "Витоша", радио "Атлантик" и радио и телевизия "The Voice".
Юрист от СЕМ коментира, че всички ограничения за рекламните форми в България са записани в Закона за радиото и телевизията и регулаторът просто го прилага.