Машиностроенето ще загуби до 30% от приходите си през първото тримесечие

Машиностроенето ще загуби до 30% от приходите си през първото тримесечие

&quot;Настояваме цената на електричеството за промишлеността да не се увеличава поне до края на годината&quot;<br />
<strong>Илия Келешев, председател на Браншовата камара по машиностроене </strong><br />
"Настояваме цената на електричеството за промишлеността да не се увеличава поне до края на годината"
Илия Келешев, председател на Браншовата камара по машиностроене
Приходите на машиностроителните компании ще спаднат от 10 до 30% за първото тримесечие на годината, съобщи Илия Келешев, председател на Браншовата камара по машиностроене, на среща с мениджъри от бранша. По думите му не може да се твърди, че всички компании от сектора са зле, но повечето вече усещат свиването на пазарите заради кризата. "Практически затворени в момента са руският и украинският пазар, за които България изнася електро- и мотокари, което ще засегне именно фирмите от този сектор", обясни Келешев. Компаниите се събраха по повод на изложението за машиностроителна техника в "Интер експо център", което продължава до 21 февруари.
От бранша настояват да бъдат взети спешни мерки, с които да се попречи на икономическата криза да се отрази още по-сериозно на бранша. Дружествата искат, ако не може да бъде намалена цената на електрическата енергия за промишлеността, то поне тя да се задържи на това ниво до края на годината. "В момента не виждам основание цената на тока да се увеличи, но това зависи преди всичко от решенията на Държавната комисия за енергийно и водно регулиране", коментира пред "Дневник" искането, зам.-министърът на икономиката Явор Куюмджиев. По думите му в момента браншът е облагодетелстван, защото цената на основните енергоресурси като въглища и природен газ ще пада постепенно до края на 2009 г.
Една от основните трудности пред фирмите към момента е липсата на кредитиране от банките. "Въпреки че все още работим добре, имаме проблеми със събирането на вземанията си от клиентите", коментира ситуацията Емил Райчев, член на управителния съвет на "Бесттехника тежко машиностроене Радомир". От компанията разчитат на предстоящите инфраструктурни проескти в страната, както и на изграждането на АЕЦ "Белене".
Сред най-засегнатите компании в бранша са заводите за металорежещи инструменти (ЗММ), съобщи Илия Келешев. По думите му сериозно е положението в "ЗММ Стомана" в Силистра, които нямат никакви поръчки. В същото време компаниите, които произвеждат интструменти като "Цератиц инструмент" в Габрово, ИЗ "Динамика" в Дряново и "Оптикс Панагюрище", са в сравнително добро състояние, обясни експертът. Думите му опроверга Мариана Печеян, собственик на "ВСК Кентавър", който притежава "Динамика". "Истинската криза ще настъпи в края на март, защото за периода след това нямаме никакви поръчки", каза тя.
Досега компанията е произвеждала месечно 7000 бройки държачи, за които вече няма търсене и единственото решение е в диверсификация на продуктите. "В момента разработваме технологии за нови изделия, за да може да реагираме на кризата", обясни Печеян. По думите й вътрешният пазар от началото на годината се е свил с около 50%, както и пазарите в САЩ и Германия. Досега от дружеството са освободени около 10% от работниците и ще продължат да съкращават хора, ако кризата се задълбочи още. Предстои в четвъртък правителството да одобри решение за изплащане на компенсации на работниците и служителите, които работят на непълно работно време в индустрията и сектора на услугите. "За нас тази подкрепа дойде доста късно, защото вече освободихме персонала си", каза Людмил Александров, изпълнителен директор на "Радомир Метали".
"Пречка пред машиностроенето е, че никой в държавата не знае какви пари са загубили досега експортно ориентираните компании заради кризата и още по-лошо - никой не се интересува", допълни картината в отрасъла Титко Манджуков, изпълнителен директор на "ЗММ Якоруда"."Много трудно е да подкрепим точно определен отрасъл, защото дейността му е строго специфична", обясни Явор Куюмджиев. По думите му шанс за бранша е предоставените кредитни линии чрез Българската банка за развитие от 500 млн. лв. "Парите се отпускат като заеми чрез 12 търговски банки с лихва около 8.5% на малките и средните предприятия", каза още зам.-министърът. Средната лихва за подобни кредити в страната се движи около 18-19%, допълни зам.-министърът. "Кризата има и положителна страна, а именно тя ще изчисти от пазара компаниите, които досега са били некоректни към клиентите и кредиторите си", обясни Мариана Печеян. Според нея и сега има възможности за кредитиране, стига дружествата да имат добра кредитна история.