Нови дестинации и ниски цени ще вадят автопревозвачите от кризата

Нови дестинации и ниски цени ще вадят автопревозвачите от кризата

Нови дестинации и ниски цени ще вадят автопревозвачите от кризата
Нови дестинации, по-къси разстояния, рекордно ниски цени на превозите, паника от предстоящо отнемане на камиони от лизингови дружества и опасност на фалити. Така част от българските транспортни компании описват пазара на международни товарни превози в България от началото на годината, установи проверка на "Дневник". За първите три месеца на годината превозените товари спаднаха с между 30 и 40% в сравнение със същия период на миналата година заради кризата, намаленото или спрени производства в някои отрасли.
В неделя шефът на митническата администрация в Одрин Каптан Калъч обяви, че превозите през граничния пункт Капъкуле за и от Турция са намалели с 15%. Данните на българските превозвачи са за спад от 10-20% на обемите и го обясняват не само с кризата, но и с въведените през миналата година разрешителни за превози и таксата за преминаване от 43 евро на камион, както и лимита от 200 литра за влизане на български камиони в Турция.
От Агенция "Митници" не предоставиха подробна информация за стокооборота с държавите извън ЕС, обяснявайки, че не могат да реагират в рамките на работния ден. Затова от ведомството на Христо Кулишев ни препратиха към статистиката на Националния статистически институт, която беше публикувана миналата седмица. От нея се вижда, че вносът от страни извън ЕС (само за тях има подробна информация) спада с 1.699 млрд. лв., или 35% за януари - март. Най-сериозно е понижението при вноса на петрол и производни продукти - със 722 млн. лв., или с 34.9%.
През април транспортното министерство, проучвайки има ли криза на пазара, както твърдят превозвачите, обяви, че общият им оборот е намалял с 33%. Средният приход на камион за километър е спаднал с 36% на един превоз. Ведомството установи, че има свръхпредлагане на превози, а рекордният спад на цените на услугите с 20% застрашава финансовата стабилност на дружествата. То обяви, че ще поиска от Европейската комисия да обяви криза за шест месеца, което означава автомобилната администрация да спре да издава нови лицензи.
Ако до края на миналата година компаниите превозваха стоки от ЕС за и от България, сега те намериха пазарни ниши в Афганистан, Румъния, Гърция и Турция, където работят с местни компании и спедитори, но на цени, по-ниски в сравнение с предлаганите от техните колеги там.
"Превозите не са спаднали като брой, но разстоянията са по-малки и празните курсове са повече, каза директорът "Експлоатация" в СОМАТ и говорител на Българска асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт (БАСАТ) Росен Димитров. Насочихме се към Афганистан и Румъния, след като турският пазар спадна заради кризата, която засегна автомобилната индустрия. По думите му надежда за оживление идва от Германия, но е трудно се говори за трайна тенденция.
"Превозите от Испания, Франция и Германия намаляха, но имаме нови договори с инвеститори от България и от други страни, с които се опитваме да компенсираме спада", каза изпълнителният директор на "Биомет" Ваньо Алексиев, но отказа да посочи от кои браншове са те. По думите му камионите, които вече не возят за Европа, са насочени към България. Според него малките компании са застрашени от фалити.
Още повече са засегнати малките и средни дружества. За тях няма твърди договори, цените са занижени, а разстоянията са скъсени, каза председателят на Съюза на товарните превозвачи Юлиан Ковачев. Той обясни, че месечните курсове са намалели наполовина, което се отразява и на възможностите на компаниите да плащат лизинговите вноски. Вече има една-две компании, на които лизинговите дружества им взеха камионите. "Съюзът на малките и средните превозвачи настоява банките и лизинговите дружества да преразгледат условията по договорите", заяви председателят му Емил Буюклиев. Управителят на Ай Ти Ес Светльо Филев се оплака, че вече е получил предупреждение от лизинговата компания, че ще му отнеме три от общо 12-те камиона. Той е намерил товари, които превозва от Гърция за ЕС и съседните Турция и Румъния. Въпреки че имаме добър месечен пробег от 11-13 хил. километра, все по-трудно правим месечните вноски от 9 хил. лв.
Друга нова тенденция на пазара е завръщане на шофьори гурбетчии. Ако през миналата година имаше недостиг на кадри и превозвачите се замисляха да наемат чужденци, то сега заради намалените превози в Италия, Германия, Франция и Испания масово се завръщат кадри. Предлагане е голямо, но нашата компания вече съкрати около 20 от над 300 водачи, каза Ваньо Алексиев. Според Филев кризата е променила отношението към шофьорите, които до избухването й се смятаха за царе на положението.
Ситуацията в сектора

Спад на превозените товари с 30 до 40% за тримесечието

Намаляване на цените на услугите

Търсене на нови дестинации извън ЕС

Компенсация с атрактивни оферти за вътрешни превози

Опасност от фалит на по-малки компании
Красимир Лалов, зам.-председател на Националното сдружение на българските превозвачи и управител на "Акаунтант"
За първите три месеца работата на транспортните компании намаля с 80%. Сивият сектор в бранша се запази. Ние се борим с тях и конкуренцията от колегите от Гърция и Турция. Дори да искаш да си продадеш камион, просто няма кой да ти го купи. Нашата компания редува натоварването им, за да можем да плащаме лизинга. Не може нов камион да не се движи.
Росен Димитров, директор "Експлоатация" в СОМАТ - България
Броят на превозите не е спаднал, но пропътуваните разстояния са намалели за сметка на повече празни курсове. Камионът отива пълен и се връща празен до България. Цените също паднаха заради по-късите курсове. Общият оборот на превозите е по-малък с 30%, като почти половината от него е за Турция. Насочихме се към нови дестинации - Афганистан и Румъния. Същевременно преструктурирахме дейността си, свихме разходите, направихме съкращения на администрацията и намалихме заплатите. Не сме освобождавали шофьори. През март се появиха сигнали за оживление, но все още е рано да се каже дали това е трайна тенденция.
Светльо Филев, управител на Ай Ти Ес
Българският транспорт е изграден така, че да превозва товари от България до Европа и обратно, а сега товари няма. Започнахме да работим с гръцки превозвачи и спедитори и возим стоки от Гърция, Турция и Румъния за ЕС. Въпреки доброто натоварване на камионите с 11-13 хил. километра месечно трудно изплащаме лизинга на трите от общо 12 камиона, които имаме. Вече получих предупреждение от лизинговото дружество, че ако продължавам да закъснявам с плащания, ще ми ги вземат. Условията по договорите трябва да бъдат променени. Свих бюджета на семейството си.