"Дженерал мотърс" влиза в процедура по контролиран банкрут

"Дженерал мотърс" влиза в процедура по контролиран банкрут

Началото на юни ще отбележи критичен момент за световната автомобилостроителна история, след като гигантът "Дженерал мотърс" (General Motors - GM) официално ще влезе в процедура по защита от фалит. Компанията, която беше лидер по продажби на глобалния пазар в продължение на 77 години, ще претърпи разтърсващ процес по преструктуриране, следвайки успешния пример на по-малкия си конкурент "Крайслер" (Chrysler).
Контролираният банкрут, който очаква GM, се характеризира с два основни момента, коментират специалисти. Ликвидирането и продажбата на емблематични брандове, които се смята, че дърпат групата назад, както и наливането на значително количество държавни средства за сметка на дял от бъдещата компания са във фокуса на анализаторите. Заинтересуваните страни около "Дженерал мотърс" успяха да се съгласят, че жертвите от страна на всички участници са наложителни за успешното преструктуриране на компанията.
Единственият приоритет за управляващите предприятието остава неговото спасение независимо от ограничената форма, която GM ще придобие след края на контролирания банкрут. Дружеството ще се раздели със символи като "Опел", "Воксхол", "Сааб", "Сатурн" "Хъмър" и "Понтиак". Вследствие от освобождаването на тези брандове редица производства ще бъдат затворени, над 2 хил. търговски представителства - закрити, а достъпът до пазари на GM ще бъде силно ограничен. Служителите, които успеят да запазят своите работни места, ще бъдат принудени да работят на по-ниски заплати, приравнени с тези на японските автомобилостроители в САЩ.
Трудните стъпки в името на запазване на компанията ще доведат и до значително преструктуриране на капитала на компанията. Основен акционер в бъдещото предприятие, фокусиращо се главно върху американския пазар, ще стане Белият дом с дял от 72.5%. Здравен фонд на представените от профсъюза UAW (United Auto Workers) ще контролира 17.5%, а облигационерите на дружеството - 10% от капитала на GM. Остава висящ въпросът за дела на сегашните акционери, който трябва да бъде ограничен до 1% от новата компания.
Спасяването на "Опел" е под въпрос

Неразбирателството между страните, замесени в определянето на бъдещето на "Опел" и ограниченото време, с което те разполагат, създава все повече въпросителни около германския концерн. Заплашеното от изпадане в неплатежоспособност предприятие е основна тема на разговорите между Берлин и GM, от една страна, и ФИАТ и консорциума около "Магна", от друга. След като италианската и канадската компания останаха единствени в борбата за "Опел", дружеството майка поиска значително подобряване на офертите, ход, който успя да вбеси преговарящите мениджъри. Главният изпълнителен директор на ФИАТ Серджо Марчионе отказа да участва в последната среща, проведена в петък, а представителите на "Магна" коментират, че се намират в безизходица. Докато споровете продължават, времето пред "Опел" изтича. Ако GM не избере инвеститор до влизането си в процедура по контролиран банкрут, германският консорциум ще изпадне в неплатежоспособност.