Изложението в Бурже оправда очакванията за срив в самолетните поръчки
Прогнозите за изцяло нов, кризисен модел на отношения между самолетостроителната индустрия и авиокомпаниите се сбъднаха. Доказателство за това беше приключилото в края през миналата седмица авиоизложение в парижкото предградие Бурже. Новата тенденция в индустрията е да се получават малко нови поръчки, а самите производители се фокусират върху запазване на вече получените, като това се превръща и в основната цел по време на икономическата криза. Цифрите са показателни - "Ербъс" получи 58 поръчки, а "Боинг" - едва 9.
Комбинираните ефекти от икономическата криза, опасенията от разпространение на свински грип и мрачният спомен от инцидента с полет AF 447 на "Ер Франс" над Атлантическия океан пренастроиха нагласите на продавачи и купувачи. В година, която се очаква да донесе сумарни загуби от 9 млрд. долара за авиокомпаниите, интересът към разширяване и обновяване на флотилиите логично намалява.
"Ако искате поръчки, погледнете в журналите за поръчки. Единствените новини, които хората искат да видят, са свързани с увеличение в трафика", коментира Ричард Абулафиа, вицепрезидент на консултантската група "Тийл" (Teal). Около това мнение се обединяват и лидерите в сектора, осъзнаващи, че поръчките от миналогодишното изложение във Фарнбъроу, Великобритания, няма как да бъдат повторени. Глобалните водачи в самолетостроенето "Ербъс" (Airbus) и "Боинг" (Boeing) вече разполагат общо с над 7000 заявки, които тепърва трябва да бъдат доставени на клиентите в рамките на следващите години. Мениджърите от двете компании логично се насочиха именно към запазване на тези поръчки
и предотвратяване на масовите в условията на криза откази или забавяния. От изложението в Бурже обаче ясно се откроява заявката за 50 самолета "Ербъс" на стойност 3.8 млрд. долара от страна на нискотарифния превозвач "Уиз ер" (Wizz Air). Компаниите от нишата се радват на бум на търсенето в условията на свито потребление от страна на конвенционалните дружества в сектора и голяма част от новите заявки идват именно от т.нар. low-cost авиокомпании. Компании от Близкия изток също спасиха положението - "Катар еъруейз" сключи договор за 1.9 млрд. долара с европейския авиопроизводител.
Трудностите пред авиоиндустрията бяха очертани и от съобщения за съкращения на персонал, направени от дружества в сектора. Air France - KLM обмисля уволняването на 3 хиляди от своите служители в рамките на следващите три години, а изпълнителният директор в "Аерофлот" Виталий Савелиев е заявил, че 30% от заетите 15 хил. души в компанията са излишни.
Брутни поръчки на "Ербъс" и "Боинг" (в бр.):
"Ербъс" | "Боинг" | |
Бурже 2009 г. | 58 | 9 |
Фарнбъроу 2008 г. | 247 | 197 |
Цяла 2008 г. | 900 | 669 |