"Италчименти" спира пещите си в Девня и Димитровград

"Италчименти" спира пещите си в Девня и Димитровград

Двата завода на компанията "Италчименти груп" в България - "Девня цимент" и димитровградският "Вулкан", спират пещите си от началото на август. Това съобщи Нели Стателова от отдела за комуникации на дружеството у нас. Основната причина за прекратяване на производството е рязкото намаляване на търсенето на цимент вследствие на икономическата криза, като очакванията са спадът в строителния сектор и на вътрешния пазар на цимент да се задържи през цялата година, уточниха от компанията. Това е второто спиране на производството в заводите на "Италчименти" у нас в рамките на тази година. Първото беше предприето през март. "Тези действия са безпрецедентни през последните 10 години и отразяват сериозността на състоянието на пазара", се казва в съобщението, което компанията разпространи. Пакетът от антикризисни мерки, обявени от "Италчименти", включва също замразяване на заплатите до края на 2009 г., както и намаляване числеността на персонала. Пълният организационен план за преодоляване на трудностите обаче ще бъде изготвен до края на лятото, каза Стателова.
Двата завода на "Италчименти груп" у нас държат около 40% от производството на цимент в страната. С годишния си капацитет от 2 млн. т "Девня цимент" е най-големият производител на суровината у нас. Капацитетът на "Вулкан Димитровград" е 500 хил. т.
През първата половина на 2009 г. търсенето на цимент в България спадна драстично, а износът през Черно море напълно спря. Планираното спиране на пещите в Девня и Димитровград се очаква да продължи около месец, като през това време по-голямата част от работниците ще бъдат пуснати в платен отпуск, съобщиха още от "Италчименти груп - България". През този период обаче двата завода ще продължат операциите по смилането на цимент, производството на сухи смеси и дистрибуцията им.
Като фактор, повлиял чувствително върху пазарните позиции на "Италчименти" у нас, по-рано от компанията посочиха и големия обем на нерегламентиран внос от Турция. Още в средата на юни Българската асоциация на производителите на цимент (БАЦИ) обяви, че ще потърси помощ от Европейската комисия за вноса на опасен цимент от южната ни съседка. "Вече е подготвена и жалба, защото с бездействието си българското правителство не спазва европейското законодателство в сферата на сертфицирането на вносния цимент", съобщи Александър Кар, председател на асоциацията и изпълнителен директор на "Девня цимент". Справка на БАЦИ е показала също, че поради спестяването на технологичния цикъл за пречистване на цимента в Турция неговата цена е с около 20-30% по-ниска от тази на произведения в България. "Не може всички вносители от Турция да бъдат поставяни под общ знаменател, защото например при нас досега не е констатирано нито едно нарушение на европейското законодателство по отношение съдържанието на хром в цимента", реагираха от "НУХ Цименто България", една от компаниите, внасяща турски цимент в страната. От дружеството обаче също предупредиха, че пазарът на цимент в България, възлизащ на около 3.5 млн. тона годишно, ще спадне с около 20% през 2009 г. заради кризата в строителството.
Принудително спиране на мощностите си у нас предприеха и други производители на цимент. В края на зимата швейцарската компания "Холсим", собственик на "Плевенски цимент" и на завод "Холсим" (бившия "Белоизворски цимент"), също спря пещите си, като посочи като причина за това разрастващата се стагнация в строителния сектор. Само компанията "Холсим" има пазарен дял у нас от около 32% от потребяваните количества цимент. Други 28% от пазара държи гръцката компания "Титан", собственик на завода в Златна Панега. Неговият капацитет е около 1 млн. т годишно.