Банкрутът на GM приключи, започва борбата за оцеляване

Спасителната акция на Вашингтон и Отава приключи и глобалната автомобилна индустрия стана свидетел на изграждането на т.нар. нов GM. Според анализатори обаче значително по-конкурентният, преструктуриран и рентабилен "Дженерал мотърс" (General Motors - GM) тепърва ще трябва отново да търси своето място в сектора, връщайки се на пазара със силно орязан капацитет и фокус върху продажбите в САЩ.
Само за 39 дни американският съд по банкрутите и управляващите във Вашингтон и Отава постигнаха това, което мениджърите в компанията не успяха да осъществят през последните години. Предприятието, регистрирало загуби за над 88 млрд. долара от 2004 г. досега и натрупало огромни дългове, отново ще има изчистено счетоводство, рентабилно производство и конкурентна продукция, коментират анализатори.
Воденият от държавата банкрут успя да ограничи задълженията на дружеството до 11 млрд. долара и принуди мениджърите да предприемат нова пазарна стратегия, основаваща се на само четири бранда - "Шевролет", GMC, "Буик" и "Кадилак", а останалите ще бъдат закрити или продадени. Новият подход обаче идва на висока цена, определяна от специалисти като "нужното зло" на фона на евентуална ликвидация на GM, другия вариант пред консорциума извън контролирания банкрут.
След окончателния край на преструктурирането на работния режим в "Дженерал мотърс" 13 завода ще бъдат закрити, около 2.4 хил. търговски представителства - затворени, приблизително 20% от персонала ще бъдат съкратени, а около 35% от мениджърите в предприятието също ще загубят своята работа. Ето защо Мирко Микелич, портфейлен мениджър във Fifth Third Bank казва, "не бих го нарекъл нов GM, а по-малък GM". Всички тези мерки по оптимизация на работния процес в компанията имат за цел да помогнат за изграждането на конкурентно
дружество, чийто фокус ще е пазарът в САЩ. Тук започват и трудностите пред "по-малкия GM". Свиването на продажбите в условията на криза и агресивното поведение на местния конкурент "Форд" (Ford) подкопаха позициите на излизащата от банкрут компания. Стабилните финанси на дружеството и преориентирането към потребителите обаче са обещаващо доказателство, че поне на пазара в САЩ "Дженерал мотърс" ще спечели борбата за оцеляване.