Антикризисните мерки подкрепиха резултатите на "Софарма"

Фармацевтичната компания "Софарма" отчете значителен ръст на финансовите си резултати благодарение на новите пазари и оптимизиране на ненужните разходи. Така компанията се отличи сред единиците публични, а вероятно и секторни компании, закрепили и подобрили резултатите си въпреки кризата.
За полугодието на 2009 г. печалбата на дружеството достига 21.55 млн. лв., което е 2.2 пъти повече в сравнение със същия период на миналата година.
Силният финансов резултат на втората по пазарен дял фармацевтична компания в страната (лидер е "Актавис") се дължи на по-силните продажби през периода и на оптимизираните разходи. Компанията увеличава значително рентабилността си благодарение на политиката на управление на разходите в условия на криза. Това включва намаляване на разходите за материали заради по-малкия ръст на готовата продукция в наличност, за външни услуги, основно харчовете за реклама и изработка, както и харчове за командировки и представителни разходи.
"Добрите резултати се дължат най-вече на правилната антикризисна програма на компанията - спестяване от ненужните разходи, без да се съкращава персонал и без да се намаляват заплати", коментира изпълнителният директор на "Софарма" Огнян Донев. Той допълни, че запазването на позитивните резултати за полугодието до края на годината ще зависи от развитието на макрорамката в страната, но като цяло те са в тон с очакванията му в края на миналата година.
Ръстът на приходите от продажби на "Софарма" с 8% за полугодието се дължат до голяма степен на вътрешния пазар, но и на износа към нови пазари като Турция. Дружеството отчете увеличаване на продажбите и в Украйна, Средна Азия и Прибалтика. Допълнително през периода компанията внедри пет нови продукта и планира още пет до седем такива до края на годината.
Ден по-рано силно експортно ориентираните компании на Българската фондова борса отчетоха, че имат или очакват силен спад от по 50% и на приходите, и на печалбите си за полугодието вследствие на свитите поръчки и въпреки оптимизацията на разходите. В същото време лидерът във фармацевтичния сектор по пазарен дял "Актавис" усети забавяне в приходите си още в края на 2008 г., а кризата създава напрежение най-вече в сектора на хранителните добавки, поясни наскоро изпълнителният директор на "Актавис България" Илия Пашов.