Компаниите правят болезнено свиване на разходите в опит да оцелеят

На живо
Заседанието на Народното събрание

Компаниите правят болезнено свиване на разходите в опит да оцелеят

Компаниите правят болезнено свиване на разходите в опит да оцелеят
Поредните корпоративни отчети, публикувани в четвъртък, не донесоха нещо по-различно от резултатите през предходните дни, а именно - рязко свиване на продажбите и малки перспективи за скорошно възстановяване на обемите отпреди кризата.
От общо десет по-интересни компании, които представиха финансовите си резултати за полугодието в четвъртък, нямаше нито една с положителна тенденция при оборотите си. Средният спад на приходите от продажбите им пък достигна над 46 на сто на годишна база.
"Резултатите през второто тримесечие потвърдиха тенденциите от първото. Лошото състояние на предприятията остава същото, а резултатите са сходни", коментира в четвъртък пред "Дневник" Христо Владимиров, финансов анализатор в дружеството за управление на активи "Ти Би Ай асет мениджмънт". По думите му при някои от дружествата има леко подобрение на финансовата картина спрямо предходните три месеца, но това не може да изтрие лошото впечатление. Наред с това известният подем през второто тримесечие идва благодарение и на рязко свиване на разходите.
Сред компаниите, които успяха да повишат резултатите си през второто тримесечие беше добивната "Каолин". Продажбите на дружеството бележат увеличение спрямо първото тримесечие на 2009 г. - от 21.63 млн. лв. на 24.34 млн. лв. за второто тримесечие. На годишна база обаче размерът на продажбите през първите шест месеца на тази година е с 19% по-нисък спрямо същия период на 2008 г.
Курортният комплекс Албена успя да излезе на над 7 млн. лв. печалба за полугодието при 11.7 млн. лв. загуба година по-рано. Зад този резултат обаче се криеше еднократен ефект. През април "Албена" продаде около 40% от капитала на "Албена инвест холдинг" за 26.7 млн. лв. Реализираната от дружеството печалба от тази транзакция е 17.01 млн. лв. При останалите предприятия годишните спадове на оборотите бяха в познатия диапазон - 40-60%. В случая в "Петрол" трябва да бъде отчетено, че рязкото понижение на продажбите е в резултат загубата на пазарен дял след сделката на компанията с "Лукойл" ("Петрол" продаде на конкурента си 75 от най-добрите си бензиностанции и една петролна база).
Финансовите анализатори са най-притеснени за бъдещето на експортно ориентираните предприятия. "Някои от българските компании просто ще бъдат изхвърлени от външните пазари и ще им отнеме много години, за да възстановят позициите си", коментира Христо Владимиров. Според него най-застрашени са дружествата, които имат крехки позиции зад граница и непостоянна ценова политика - повишават цените при икономически растеж и след това рязко ги понижават. "Който успее да съхрани позициите си навън ще може по-лесно да излезе от кризата с възстановяването на търсенето там", отбеляза Владимиров.