Браншът прави опит да върне българското сирене в Русия

Браншът прави опит да върне българското сирене в Русия

Браншът прави опит да върне българското сирене в Русия
След двайсетгодишно прекъсване българското бяло саламурено сирене се рекламира на руския пазар. Представянето е в рамките на 18-ото международно изложение за храни и напитки в Москва World Food, което се провежда от 15 до 18 септември. Производителите се обединяват с обща марка made in Bulgaria, като от българска страна организатор е Асоциацията на млекопреработвателите в България.
Това е първото представяне на българска продукция в страни извън Европейския съюз по проект, финансиран от Европейската комисия. Кампанията е по проекта "Европейско сирене, моля" - EU cheese, please, който беше спечелен от браншовите организации на България и Кипър. В продължение на година производителите от двете страни ще участват в изложения и ще рекламират традиционните си продукти в Русия и Украйна, поясниха от земеделското министерство. Кампанията включва още участия в телевизионни клипове и реклами в печатните издания в двете страни.
Общата стойност на проекта е приблизително 5 млн. евро, от които половината е субсидията на ЕК. Бюджетите на двете страни си поделят 30 на сто от разходите, а останалите 20% се поемат от браншови организации на България и Кипър. Българо-кипърският проект беше класиран на първо място сред други 30 европроекта, от които бяха одобрени едва 11. Освен бялото саламурено сирене и кашкавал в Москва ще бъдат изложени и кипърските сирена халуми, кефалотири и анари.
Преди 1990 г. износът на българско сирене за Русия годишно е възлизал на 10 хил. т, съобщиха от НСИ. "По онова време България изпълняваше квота от 10 хил. т краве сирене. За Украйна почти не изнасяхме, защото тя е традиционен производител на млечни продукти", поясни Тодор Минков, бивш директор на държавната по онова време организация ДСО "Млечна промишленост".
За последните 20 години млекопроизводителите почти изгубиха руските пазари. От 25-те хиляди тона млечни продукти, които годишно се реализират зад граница, експортът за Русия и Украйна едва достига хиляда тона. Мандра "Млек и мекс - Елена" е сред малкото предприятия с лиценз за внос, издаден от руските ветеринарни власти. "Притежаваме разрешението от пет години, но годишно реализираме едва 360 т, обясни търговският директор на компанията Пламен Стайнов. За последната година българските и руските ветеринари увеличиха броя на разрешителните за износ от България. Очакванията на бранша са рекламата да въздейства за установяване на нови контакти с руски партньори.