Как есенният панаир в Пловдив преброи оцелелите в кризата

Щом сме на панаира, значи преодоляваме кризата." С тази най-често повтаряща се реплика изложителите на започналия вчера есенен технически панаир в Пловдив накратко описаха състоянието на тежката индустрия в страната година след началото на кризата.
Повечето представители от машиностроенето, електрониката, електротехническата промишленост и строителството признаха, че заради настоящата икономическа ситуация производството им в сравнение с края на 2008 г. е спаднало между 30 и 50%. В различните браншове на машиностроенето отчитат дори още по-голям срив. "За една година продажбите ни паднаха наполовина. Това автоматично доведе до 50% намаление на персонала и до свиване на редица други разходи", призна инж. Ангел Динчев, производствен директор на пловдивския мотокарен завод "Димекс". До миналата година компанията конкурентно реализираше продукцията си в Европа, Русия и САЩ. След срива на руския пазар и ограничаването на поръчките, заводът се е ориентирал към търсене на нови пазари. Отскоро е създадено търговско дружество в Украйна, където се е завишило търсенето на резервни части за електро- и мотокари, изнасяни преди години от бившето държавно обединение "Балканкар". Въпреки кризата иновативното звено в "Димекс" прави нови разработки, с които се представя на пловдивския панаир. За първи път те излагат електроплатформа за пренасяне на багаж по летища и автогари. "Смятаме да кандидатстваме в конкурса на летище София за доставки на подобни колички", обясни още инж. Динчев. За първи път българските производители се опитват да конкурират и китайските транспалетни колички, които се използват за превоз на стоки в големите супермаркети. При средна цена 300 лв. на китайските колички българските производители представят по-евтина разработка, която в момента е в процес на тестване. Освен Украйна каростроителите се опитват да пробият и на пазара в Унгария, където се търсят екологично чистите електрокари. През последните години "Димекс" преобладаващо произвежда електромашини поради по-голямото им търсене. Повечето машиностроители развиват активна маркетингова стратегия, за да успеят чрез новите пазари да компенсират липсата от загубата на стари партньори. Заводът за дървопреработвателни машини "ЗММ Стомана - Силистра", който до 2008 г. имаше постоянен ръст от 30% в реализацията на продукцията, в резултат на кризата е свил производството си с 25% през тази година, обясни изпълнителният директор на фирмата Никола Митиков. "Полагаме огромни усилия да компенсираме загубените пазари в САЩ, Германия, Белгия", съобщи още той. Компанията от няколко месеца работи с партньори основно в Алжир, Саудитска Арабия, Бахрейн и ОАЕ. Тази година на Пловдивския панаир заводът отново се представи с ново изделие - машина за фрезоване на големи дървопреработвателни елементи, която отговаря на търсенето на клиентите, обясни още инж. Митиков. За разлика от много други негови колеги, които тази година не присъстваха на щандовете в Пловдив, силистренският завод продължава да развива развойната си дейност, обясни още директорът. Според него големият проблем за бранша е все по-нарастващата конкуренция от китайските машиностроителни компании, които правят дъмпинг на пазара заради държавно субсидираната си продукция. Колегата му от завода за тежко машиностроене БЕТА - Червен бряг, Емил Христов, който е търговски директор, потвърди мнението, че търсенето на нови пазари е основният изход за българските машиносторители. От три години заводът изнася части за корабостроенето и за пътнотранспортни машини за партньори в Белгия, Франция и САЩ. "Затварянето на американските пазари повлече като лавина спиране на производствата и в Европа, а ние си сътрудничехме с компании оттам. От 1-2 месеца обаче се забеляза леко раздвижване и вече имаме поръчки от датски партньори, обясни още Христов. В момента компанията активно преговаря и с потенциални клиенти в Германия, обясни още търговският директор.Повечето производители обясниха, че въпреки кризата бизнесът би могъл да намери ниши за реализация. Проблемът е в неизвестността и в продължаващата консервативност на българските банки при финансиране на индустрията. "За една година общият спад в потреблението на горивни и отоплителни инсталации е около 36%, но за сметка на това нараства търсенето на екологични котли на биомаса", съобщи изпълнителният директор на "Ерато холдинг" Красимир Станчев. Спрямо миналата година увеличението е 40%. Според мениджъра българската държава трябва да даде необходимите преференции за потребителите на чисто гориво, така, както го правят в повечето европейски държави. За пример той даде Германия и Австрия, където държавата субсидира чистите производства с 40%. От началото на тази година подобна преференция започва да дава и чешкото правителство.
Иновации са акцент Страна - партньор на форума, е Унгария, чието представяне е под мотото "Иновации и креативност". В 65-ото издание на изложението участват 1985 фирми от 44 държави - 787 български и 1198 чуждестранни. Те представят 15 световни новости и 72 продукта, които идват за първи път на българския пазар. Не случайно акцентът е върху новите технологии, тъй като форумът се провежда по време на Европейската година на иновациите. |