Малките магазини продължават да губят позиции
Въпреки че малките магазини продължават да са големият играч в търговията, държейки над 70% от пазара, с всяка изминала година тяхното влияние в сектора намалява, сочат проучванията на института GfK. През 2007 г. те са имали общ дял от 80.8%, докато през 2008 г. е намалял до 77.4 на сто. "И в следващите години веригите ще продължават да увеличават дела си за сметка на другите магазини", прогнозира Владислав Колев от GfK. Освен че търговските вериги се разпростират във все повече градове, навиците на потребителите също се променят - хората вече започват да пазаруват по-рядко и в по-големи количества, сочат изследванията.
Малките магазини често се оплакват, че не могат да предложат толкова ниски цени колкото веригите и разрастването им ги обрича на сигурен крах. С навлизането си в Бургас например "Карфур" и "Кауфланд" предизвикаха недоволството на малките търговци, които ги обвиниха в дъмпинг. Собствениците и доставчици на малки магазини, цитирани от бургаския вестник "Фактор", прогнозираха, че ценовата война между големите вериги ще доведе до фалит по-малките. Това според тях застрашава 2 хил. души, заети в търговията на дребно в морския град. Месеци след това няма информация за масово затваряне на магазини, макар всички да отчитат намаление на оборотите.
Според специалиста по търговия от "Мелбърн бизнес скуул" Пол Рейдън кварталните магазини (т.нар. corner shop) имат своето бъдеще, защото са подходящи за единични покупки. "Ако си тръгнал просто да си купиш сирене, не искаш да губиш време в супермаркета", казва Рейдън, цитиран от сайта "Планет ритейл". Според него другата възможност за малките магазини е да се специализират. "Например могат да продават домашно приготвени сладкиши", казва още той.