Държавата ще строи контейнерни терминали на пристанищата във Варна и Бургас

Държавата ще строи контейнерни терминали на пристанищата във Варна и Бургас

Пристанищата във Варна и Бургас ще имат до 2014 г. терминали за контейнерни превози. ДП "Пристанищна инфраструктура" подписа договор с консултанта  - американско-японския консорцуим "Мофат и Никол", и "Ориентал консалтантс", съобщи пресдирекцията на транспортното министерство. Консорциумът ще разработи техническия проект за строителството на терминалите и тръжните документи за избор на изпълнители. "Ориент консалтантс" е консултант по разширение на пристанището в Бургас и разширението на софийското метро, както и по изграждането на контейнерен терминал в Констанца. Американско-японският консорциум бе избран от четири компании, участвали в търга.
" България  е източната граница на ЕС и има стратегическо значение като търговска връзка между Западна Европа, Централна Азия, Близкия, Средния и Далечния изток и страните от Черноморския регион. Реализацията на проекта ще е от решаващо значение, за да се отговори на нарастващите търговски изисквания в региона и ще допринесе за значителното икономическо развитие на България", се посочва в съобщение на транспортното министерство до медиите.
Изграждането на терминалите се финансира със заем от 37 милиарда йени (272 млн. евро), отпуснат от Японската агенция за международно развитие (JICA). След завършването им
 на двете пристанища ще могат да се обработват повече от 900 000 TEU годишно. През миналата година през терминала във Варна-запад са преминали 200 000 TEU.
В момента България не разполага с истински контейнерни терминали. Такъв има в пристанище Варна-запад, откъдето преминава основният контейнерен трафик на България, и временна площадка във Варна-изток. Липсата им преносочи трафика към пристанищата Констанца и Солун, обясняват спедитори. Новият контейнерен терминал ще бъде реализиран на площ от 157 дка срещу варненския квартал "Максуда". Допреди няколко месеца теренът беше общинска собственост и беше заменен за 154 дка на територията на сегашното пристанище Варна-изток, което е държавна собственост. Междувременно на мястото на освобождаващите се терени на Варна-изток ще бъде изградена атракционна зона с яхтена марина, пасажерски терминал, хотели и пр.
До месец и половина се очаква ДП "Пристанищна инфраструктура" да обяви конкурс за консултант по изработване на условия за концесия на новите терминали, съобщи зам. генералният директор на предприятието Ангел Забуртов. Концесионерите вероятно ще бъдат избрани две години преди съоръженията да бъдат завършени, за да могат да инвестират в техника за разтоварване, обясни той.